Litvínov, Chomutov – Dlouholetý záměr přesunu železniční stanice Chomutov má reálnější obrysy. Centrální komise Ministerstva dopravy ČR schválila záměr přesunu stanice 21. března. Stavební správa západ tak může přistoupit k dalším krokům přípravy projektu.
Chomutované o záměru slýchají od roku 2019. „Je to tak dlouhodobý záměr, že se mezitím vyměnily vlády na kraji i celorepublikové,“ poznamenal primátor Chomutova Marek Hrabáč. Subjekty, kterých se projekt dotýká, tak opakovaně jednají stále s novými lidmi.
Litvínovská radnice by také ráda zjednodušila cestování vlaky. V Litvínově jsou dvě železniční stanice, přičemž ta s názvem Litvínov–město leží mimo město a pro cestující není zrovna výborně dostupná. Lidé musí při cestě na toto nádraží překonat jižní obchvat města, kde hrozilo dokonce zrušení přechodu pro chodce. I s ním nepovažují lidé přecházení silnice za bezpečné. „Z našeho pohledu jde o ideální a hlavně logické řešení. Chceme soustředit veškerou osobní vlakovou dopravu na hlavní nádraží,“ uvedla v roce 2021 starostka města Kamila Bláhová, když se budoval v Litvínově nový dopravní terminál. Budova bývalé železniční stanice Litvínov–město cestujícím dávno neslouží, je v soukromém vlastnictví.
Z této stanice jezdí vlaky do Mostu a na druhou stranu směrem na Moldavu. Město chce, aby všechny vlaky jezdily z nádraží Litvínov, tedy toho, které je na dopravním terminálu. Musely by se tedy na něj napojit koleje i ze západní strany. „Technicky možné to je. Máme nějakou předběžnou studii proveditelnosti," uvedl tehdy místostarosta Karel Rosenbaum.
Ústecký kraj není proti. Správa železnic to však neřadí mezi prioritní projekty.
Chomutov chce přeložit i silnice
Přeložka chomutovského nádraží mezi prioritní projekty patří, teď už na to má i razítko. Město nyní čeká řada jednání se Správou železnic. „Už v loňském roce jsme se shodli, že proměna daného prostoru si zaslouží pojmout komplexně prostřednictvím architektonické soutěže. Architekti se nebudou zabývat jen vizuálem nového vlakového nádraží, ale řešit budou celou oblast včetně autobusového nádraží a napojení na silnici I/13. Daná oblast je poměrně zanedbaná, roky se zde nemohlo nic rozvíjet právě z důvodu záměru přesunu nádraží. Chceme vybudovat urbanisticky plnohodnotnou oblast,“ podotknul Hrabáč.
Náměstek primátora David Dinda k přeměně oblasti dodal, že ji chce vedení města pojmout opravdu komplexně: „Uvažuje se i přeložení některých silnic, konkrétně třeba o přesunu silnice kolem Globusu tak, aby vedla z druhé strany.“
Nové nádraží má stát v blízkosti autobusového nádraží, v prostoru uhelných skladů na pomezí ulic Wolkerova a Lipská, tedy v místech, které užívá řada firem. „Výkup pozemků a jednání s podnikateli bude řešit Správa železnic. My bychom byli rádi, aby našli společnou řeč a aby podnikatelské subjekty působily v Chomutově i dále, byť na jiném místě,“ podotkl primátor Hrabáč.
Na základě architektonické soutěže bude vybrán zpracovatel projektové dokumentace, současně s rozhodnutím centrální komise budou zahájeny další přípravné práce na projektu přesunu železniční stanice Chomutov blíže k centru a vlastní realizaci tohoto záměru. Reálný časový harmonogram si zatím nikdo z vedení města netroufl odhadnout.
Dokument o přesunu nádraží, tak jak jej prezentovala Správa železnic v roce 2020, si můžete přečíst ZDE. Na něm je uvedena datace realizace na roky 2025-2028 s upozorněním, že jde pouze o orientační údaj.