Litvínov – U hráze u rybníka Nová voda, po níž vede jedna z cyklostezek parku Nové Záluží, se v polovině října objevila cedulka, upozorňující, že místo je uzavřené jako staveniště. Konečně se po letech průtahů mělo začít s její opravou. Jenže se nic neděje.
Připomeňme, proč je potřeba stezku opravit – po celé délce této hráze se trhá asfalt. Hráz se rozpadá do té míry, že dokonce jedna z lamp veřejného osvětlení se sesunula směrem do sousedící zahrady. Roky je stezka uzavřena závorou a lidé si průběžně fotí, jak se nejponičenější část stále sesouvá. Už před třemi roky Ministerstvo financí ČR vybralo firmu, která hráz kompletně odtěží a postaví znovu. Jenže stopku stavbě dali vodohospodáři, kteří s ohledem na protipovodňovou ochranu požadovali jiný postup prací, což by již vysoutěženou zakázku zásadně prodražilo. Ministerstvo tak muselo celou akci zrušit, přepracovat projekt a znovu vysoutěžit.
Nově se vítězem řízení stala firma Herkul, a. s. Práce začaly podle plánu – dělníci prořezali náletové dřeviny na severovýchodní straně hráze. Protože hráz kříží trasu etylenovodu, musely se také udělat průzkumné sondy. „Podle posledních informací, které mám, probíhá v místě propadů ještě dodatečný průzkum, zda svah ujíždí pouze do stran, nebo se propadá i dolů. Podle výsledků se bude případně ještě doplňovat projekt o další opatření, aby k tomu nedocházelo. Proto se nyní v areálu nic neděje," vysvětlil místostarosta Karel Rosenbaum.
Na staveništi je aktuálně klid. Provádí se totiž dodatečný průzkum, aby se určilo, zda se hráz cyklostezky rozjíždí jen do stran, nebo se propadá i dolů. Foto: jip
Na akci se finančně podílí i město Litvínov, z jehož rozpočtu bude hrazeno položení asfaltového povrchu na vrchu hráze a výstavby veřejného osvětlení. Stavba by měla být hotová v dubnu příštího roku, její náklady jsou stanoveny na cca 8 milionů korun, přičemž město se podílí částkou cca 2 miliony.
Východní hráz ale není jediným místem, kde se asfalt trhá. Podobně degraduje i jižní hráz nad rybníkem Rudý sever. Její opravu už ale bude řešit město jen ve vlastní režii. „Necháme si zpracovat návrh řešení, aby k tomu nadále nedocházelo. Uvažujeme o tom, že v této části se nebude pokládat nový asfaltový povrch, ale nahradila by se pochozí cesta například z nějakého mlatu či jiného materiálu," uvedl Karel Rosenbaum s tím, že projekt chce město připravit příští rok. „V současné době je ta část stezky také oficiálně uzavřena. Vysypat provizorně tu díru něčím není určitě řešení, protože se obáváme, že by se to stejně trhalo dál," dodal místostarosta.