Mostecko a Ústecký kraj jsou podobně jako Moravskoslezský kraj zasaženy následky dlouholeté těžby uhlí a průmyslu. Místní občané se potýkají s důsledky poválečných změn i poklesem výroby v 90. letech. V Ústeckém kraji a především na Mostecku se strukturální problémy spíše prohlubují.
Vzdělanost obyvatel
Na Mostecku je jedna z nejnižších úrovní vzdělanosti obyvatel v rámci celé ČR. Je zde vysoký podíl osob se základním či neukončeným vzděláním, které má vliv také na finanční gramotnost těchto obyvatel a také na zaměstnanost a zaměstnatelnost těchto osob. Tím je snížen ekonomický rozvoj i celkově potenciál tohoto kraje.
Lidé s nižší vzdělaností mají jen minimální šanci uplatnění na trhu práce, jsou ohrožení nezaměstnaností a tedy i nižšími příjmy a horší kvalitou života obecně. Pokud se tedy situace v oblasti vzdělání těchto obyvatel nezlepší, je hrozbou další zhoršování životní úrovně velké části obyvatelstva. To ve spojení s nezaměstnaností zabrzdí ekonomický rozvoj. Je tedy nutné se zaměřit zvyšování úrovně vzdělání dětí a podpořit jejich vzdělávání, zaměřit se na pomoc dětem se specifickými potřebami.
Finanční gramotnost
Na Mostecku žije velmi mnoho osob s příjmy pod životním minimem, což ukazuje na velmi problematickou sociální skladbu obyvatel. Tito obyvatelé mají obvykle nižší nebo žádné vzdělání, jsou nezaměstnaní, žijí na sociálních dávkách, zpravidla mají mnoho půjček, které je uvěznily v dluhové pasti. Jen málokterý obyvatel Ústeckého kraje využívá srovnání půjček, aby našli to nejvýhodnější řešení. Podle výzkumů nemá 45 % obyvatel v kraji rezervy na uhrazení nečekaného výdaje jako je rozbitá pračka a 37 % domácností jen obtížně vychází se svými příjmy.
Problémy těchto obyvatel je možné řešit pouze postupným a systematickým zlepšováním situace v celé řadě oblastí. Stát musí věnovat pozornost ekonomické stránce kraje, lidským zdrojům a zlepšovat kvalitu života místních obyvatel.
Hospodaření s penězi je problém pro děti už na základních školách. Zatímco na prvním stupni děti utrácejí své kapesné bez rozmyslu a nemají ponětí o dluzích, žáci na druhém stupni většinou vědí, že půjčovat si peníze není vhodné řešení. Tyto děti často vnímají velmi citlivě situace, kdy si rodiče berou půjčky na nepodstatné věci. Severní Čechy patří k oblastem s největším počtem vymáhaných exekucí, kdy dluhy má i třetina obyvatel starších patnácti let.
S finančním vzděláváním a zacházením se svými penězi pomáhají banky i nejrůznější organizace, které učí děti správně číst a uvažovat o smlouvách, zacházet s hotovostí. Správa peněz je klíčovou dovedností, kterou často neovládají ani dospělí. Právě dospělí mají často laxní přístup ke svým penězům a více než čtvrtina domácností v celé zemi žije do výplaty k výplatě. Podle odborníků je potřeba učit děti zacházet s penězi již odmalička.
Jak již bylo řečeno, nízká životní úroveň se na Mostecku odráží od vzdělanosti obyvatel. Aby došlo ke zvýšení životní úrovně, je potřeba k tomu ještě dlouhá cesta, která začínám správným vedením ke vzdělání dětí. S tím souvisí dobrá provázanost středních a vysokých škol, které na Mostecku chybí.