Žiželice - Na stavbě přemostění a obchvatu u Žiželic na silnici I/27 aktuálně v rámci geotechnického průzkumu probíhá několik typů vrtů v hloubkách do 40 metrů. Po vyhodnocení bude probíhat projektová část. Na místě je aktuálně 73 vrtů, dohromady mají zhruba dva kilometry.
Stavba začne v dubnu 2024 za plné uzavírky a potrvá více než rok, hotovo by mělo být v roce 2025. Celková cena je bezmála 783 milionů korun. Nákladní doprava bude odkláněná ve směru na Louny a Chomutov. Osobní auta budou moci jezdit možná už přes Staňkovice.
V současné chvíli je most ve fázi projektové přípravy, dlouhý má být 360 metrů a tyčit by se měl nad úrovní potoka Hutná do výšky 24 až 30 metrů. Odchýlení dopravy od Žiželic, zejména té nákladní, bude mít pozitivní dopad na obyvatele, přeložka podstatně zmenší vliv hluku a exhalací i vliv vibrací na okolní objekty.
Jedná se o první velkou investiční akci v Ústeckém kraji, kterou chomutovská správa ŘSD ČR soutěžila metodou Design & Build, tedy navrhni a postav. Tato stavba je unikátní tím, že nebyla zahájena klasicky zemními pracemi, ale zhotovitel nejdříve provede geotechnický průzkum včetně monitoringu a vybuduje přístupové cesty. Na základě získaných údajů a dat vypracuje projektovou dokumentaci. Až poté budou následovat samotné stavební práce.
Navržený obchvat Žiželic v délce téměř tří kilometrů má za cíl odvést tranzitní dopravu mimo obec, zlepšit jízdní parametry na silnici, a tím zajistit větší bezpečnost a plynulost silničního provozu. Mezi specifika stavby patří například, že si obchvat a přemostění nevyžádá žádné demolice, přeložka respektuje původní trasu silnice a vyrovnává řadu stávajících protisměrných zatáček. Ve stoupání od Žatce pak dojde k navýšení počtu jízdních pruhů. Komunikace prochází geologicky obtížným územím se svahovými sesuvy, čímž jsou kladeny zvýšené nároky na návrh i realizaci mostu.
FOTOGALERIE:
Foto: Kuba Zápotocký