Most – Nadace dřevo pro život ve spolupráci se Správou městských lesů Most připravila dnes pro mostecké školáky již podruhé praktickou návštěvu lesa a přírody v rámci projektu Do lesa s lesníkem. Na rozložitém vrchu Ressl bylo pro děti připraveno celkem šest stanovišť.
Loni se účastnily děti z 1. ZŠ v ulici Svážná, letos školáci ze tří tříd 10. základní školy v ulici Zdeňka Štěpánka. „Roli hrála dostupná vzdálenost,“ vysvětluje Tomáš Marunič, vedoucí projektu Do lesa s lesníkem. Čtvrťáci se svým doprovodem přišli ze školy pěšky.
„Loni tady měla akce velký úspěch jak u dětí, tak u pedagogů. Pořádáme jich v různých termínech jednadvacet po celé republice. Mohli bychom i víc – tady v Mostě další třeba na podzim – ale musel by se najít další partner, který naši nadaci podpoří,“ uvedl vedoucí projektu. „Ve spolupráci s mosteckou firmou Sapril Wood jsme připravili interaktivní stanoviště, kde si děti samy zkusí příslušnou činnost a vykonávání dané práce."
Šlo o semenářství a zalesňování, těžební činnost a přibližování dřeva, výchovu mladých porostů, myslivost a péči o zvěř, techniku měření stromů. Nechyběla ani kreativní dílna a práce se dřevem – co si zde děti vyrobily, to si mohly odnést domů.
Stanoviště byla od sebe vzdálená pět minut chůze. Na každém se skupiny střídaly po dvaceti minutách, signál k přesunu byl po „lesnicku“ odtrouben trubačem Josefem Gallem. Ten také ráno celé zábavně vzdělávací dopoledne v přírodě na svůj nástroj slavnostně zahájil signálem Pozor a skladbou Antonína Dyka Vítáme vás, v poledne pak ukončil melodií Halali.
Žáci si mohli vyzkoušet sázení, měření síly i výšky stromů, zkoušeli zavrtat nebozez na odběr vzorku kmene, potěžkali si motorovou pilu, mohli vzít do ruky kůži z jezevce, kuny, lišky, nutrie i vydry. A dozvěděli se, jak všemožnou péči les potřebuje. Přišlo jich dvaašedesát.
„Jsem nadšená a dětem se to také líbí, je to výborně zorganizované. Jsme rozděleni do malých skupinek, takže na stanovištích je výklad intenzivní a každý má čas se zapojit a všechno vyzkoušet,“ libovala si Petra Hubáčková, jedna z doprovázejících učitelek. „Děti potřebují chodit do přírody a seznamovat se s ní, tady jde navíc o atraktivní a hravou formu. Dozví se tu jak trochu té teorie, tak poznají i praxi. Velmi prospěšná věc!“