ČR – Hned po losu základních skupin fotbalového Eura, které se uskuteční příští rok v Německu, se na internetu objevily první pochybné nabídky vstupenek, jak upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci.
Fanoušci by se měli mít na pozoru před podvodníky a využívat pouze oficiální prodej na webech Českého fotbalového svazu a asociace UEFA. Ten již začal a proběhl formou slosování žádostí lidí, kteří se včas zaregistrovali přes k tomu určené weby.
„Prakticky obratem po losu začaly na internetových vyhledávačích vyskakovat sponzorované odkazy, například na nákup vstupenek nabízených mimoevropskou společností Viagogo. Ta je známa tím, že od ní přeprodávané a zpravidla výrazně dražší vstupenky mnohdy buď nepřijdou vůbec, nebo přijdou, ale jejich kódy v turniketech u vchodů na sportovní klání či koncerty hudebních hvězd nemusí vždy fungovat,” upozorňuje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko.
Pouze oficiální prodej
Pro české fanoušky má EURO 2024 jednu velmi atraktivní nabídku – první zápas s Portugalskem totiž hraje česká reprezentace v nedalekém Lipsku. Hon na vstupenky ale bude velký i na další její dva duely konané v Hamburku. UEFA zaznamenala v prvním říjnovém kole prodeje celkově na 20 milionů žádostí. Dne 4. prosince, začala druhá fáze prodeje vstupenek, kterých je pro fanoušky z celé Evropy k dispozici celkem milion.
Vysokého zájmu se budou snažit zneužít i profesionální podvodníci, kteří nechají spotřebitele zaplatit bankovním převodem, ale nikdy vstupenky nedodají. Je proto dobré mít na paměti, že lístky bude zpravidla možné koupit jen oficiálními kanály pořadatelů a že nabídky třetích stran budou značně rizikové, buď podvodné, nebo značně předražené.
UEFA myslí i na to, že budu lidé, kteří budou chtít již zakoupené vstupenky prodat. Proto na jaře otevře internetovou platformu pro takový přeprodej, kde bude možné vstupenky prodat jiným zájemcům za jejich původní cenu. Nákup „z druhé ruky“ na tomto portálu by měl být relativně bezpečný, protože minimalizuje riziko neplatných, podvodných nebo předražených vstupenek.
Zrádné odkazy na platby
„Jistě se objeví phishingové útoky ve formě SMS a e-mailových zpráv s odkazy na podvodné weby s nabídkami nebo s požadavky na opakované provedení údajně neuskutečněné platby za vstupenky na turnaj a podobně,” připomíná Ondřej Tichota v dnešní době častý způsob, jak podvodníci získávají detailní údaje o platebních kartách a bankovních účtech spotřebitelů.
„Podobně budou chtít podvodníci zneužít nouze o ubytování s místech konání zápasů Eura. Budou napodobovat nabídky známých zprostředkovatelských platforem, jako je Airbnb nebo Booking.com, případně se budou snažit podvodné nabídky ubytování v penzionu či hotelu umístit přímo na ně. Upozorňujeme, že veškerá komunikace a platby probíhají na samotných platformách a že podvodníci se snaží komunikaci a platby vyvést mimo jejich vice méně zabezpečené systémy,” podotýká Ondřej Tichota.