ČR - Nestává se příliš často, že by jak benzín, tak nafta byly v Česku levnější než v Polsku. Ale přesně taková je nyní situace. V týdnu, jenž končil 1. ledna 2024, byl benzín v Česku nepatrně, ale přece levnější než v Polsku. Přitom nafta byla levnější dokonce o takřka 40 haléřů na litr než v Polsku.
Přitom obyčejně je tomu tak, že pohonné hmoty jsou v Polsku levnější, často i výrazně. A pokud ne oba dva jejich základní druhy, tak alespoň jeden. Nyní však je tedy v Česku levnější jak benzín, tak nafta.
Klíčovým důvodem je to, že po říjnových volbách v Polsku už není politický motiv na stlačování cen pohonných hmot. Stěžejní petrochemický podnik v zemi, Orlen, jenž je pod státní kontrolou, si navíc nyní může kompenzovat právě to, že před volbami evidentně vyhověl přání tehdejších vládních politiků v Polsku a ceny pohonných hmot snížil výraznou redukcí marží, případně dokonce přechodnou podnákladovou cenotvorbou.
Zároveň od loňského dubna zlotý postupně zpevnil vůči koruně, a to o přibližně čtrnáct procent, což je dalším důvodem poklesu cenové atraktivity pohonných hmot v Polsku z hlediska českého zákazníka.
Polsko se také razantněji než Česko odstřihává od dodávek ruské ropy a pohonných hmot vyrobených z ruské ropy. Ta je přitom kvůli západním sankcím nebývale levná, alespoň tedy v porovnání s cenou ropy Brent, jejíž cena slouží jako referenční. Česko loni v prvních třech čtvrtletích roku dovezlo nejvíce ruské ropy od roku 2010 a navíc může nadále dovážet paliva z ruské ropy vyrobená na Slovensku, neboť Evropská komise loni koncem roku Slovensku prodloužila příslušnou výjimku ze západních protiruských sankcí.
Oba dva základní druhy pohonných hmot jsou nyní v pevninských zemích EU levnější než v Česku pouze v Bulharsku, v Rumunsku a ve Slovinsku, plyne dále z dat Evropské komise. A dále pak na Kypru a na Maltě.