Most – Ekologické centrum MOST pro Krušnohoří i v roce 2024 pokračuje s projektem MOST k přírodě, v jehož rámci se Patroni podívali na další část životního prostředí – na městskou hromadnou dopravu. Mezi městy Most a Litvínov odstartoval pilotní provoz zbrusu nového vodíkového autobusu na linkách městské hromadné dopravy a Patroni ze 4. ZŠ a 11. ZŠ byli přitom.
Autobusy primárně provozují motory s vnitřním spalováním a jsou významným zdrojem emisí skleníkových plynů. Tranzitní úřady po celém světě směřují k nízko a nízkoemisním technologiím snižujícím emise skleníkových plynů, které jsou s těmito autobusy spojeny. Z tohoto důvodu se hledají řešení, jak zajistit hromadnou dopravu ekologičtější.
Města Most a Litvínov spolu se společností ORLEN Unipetrol a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové mobility v hromadné dopravě. V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce spolupracují se skupinou ORLEN Unipetrol, která tento vodíkový autobus zprostředkovala pro pilotní projekt a poskytla mu finanční podporu.
Ekologické centrum ve spolupráci s vedením města Mostu mohlo dvěma skupinám Patronů zprostředkovat jedinečnou prohlídku vodíkového autobusu, který v minulém týdnu brázdil ulice Mostu. Jak takový autobus na vodík funguje, jaké jsou jeho výhody a nevýhody Patronům vysvětlil Vladimír Šefr, dopravně-technický náměstek z DOPRAVNÍHO PODNIKU měst Mostu a Litvínova, a. s.
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.
Náměstek primátora města Mostu Václav Zahradníček ukázal Patronům i vodíkové auto značky Toyota Mirai a vysvětlil, na jakém principu funguje. Patroni si tak mohli porovnat fungovaní vodíkového auta a autobusu. Nejvíce je zajímala pořizovací cena jak auta a autobusu, kolik stojí takový auto/autobus natankovat vodíkem, jakou mají dojezdovou vzdálenost a kdy budou jezdit po městě pravidelně.