Most - Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova pokračuje v dlouhodobé modernizaci tramvajových tratí. Po rozsáhlé rekonstrukci části trati spojující obě města je nyní na řadě modernizace a rekonstrukce trati na třídě Budovatelů. Součástí projektu je i zavedení systému čtyř světelně řízených křižovatek s dynamickým řízením a preferencí vozidel integrovaného záchranného systému a městské hromadné dopravy.
V současné době probíhají přípravy této rozsáhlé investiční akce, které vyvrcholí v příštím roce vyhotovením projektové dokumentace. Samotné stavební práce by měly podle předpokladů začít na podzim příštího roku a skončit v polovině roku 2027. První část projektu bude kromě samotné rekonstrukce dvoukolejné tramvajové trati mezi dopravním podnikem a tramvajovým křížením u bloku 100 zahrnovat i související úpravy pozemních komunikací, chodníků, veřejných prostranství nebo nástupišť. Investorem a budoucím správcem bude v tomto případě Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova.
Druhá část projektu, kterou bude mít na starosti přímo město Most, se týká nové koncepce světelného signalizačního značení čtyř velkých křižovatek na třídě Budovatelů (s ulicemi Jaroslava Seiferta a U Stadionu, Josefa Skupy a Moskevská, Františka Halase a Jaroslava Průchy, Pionýrů a Zdeňka Štěpánka). Semafory na těchto křižovatkách se nebudou jako dosud řídit pouze předem nastaveným algoritmem, ale díky prvkům umělé inteligence dokáží přizpůsobit signalizaci aktuální dopravní situaci, zejména ve vztahu k průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému a městské hromadné dopravy.
„Věřím, že tato rozsáhlá a nákladná rekonstrukce, která musí být vzhledem ke své konstrukční i finanční náročnosti rozložena do několika let, přispěje k většímu komfortu přepravy cestujících. Doprava bude po dokončení rekonstrukce rychlejší, pohodlnější a dojde i ke snížení intenzity hluku. Stejně tak věřím, že Mostečané ocení i zapojení prvků umělé inteligence do světelné signalizace na křižovatkách, což umožní plynulejší a bezpečnější průjezd sanitek i hasičských a policejních vozidel,“ uvedl primátor Marek Hrvol.
Celkové náklady na obě části projektu jsou odhadovány na téměř 670 milionů Kč, přičemž 72 % z této částky by mělo být podle předpokladů uhrazeno z Operačního programu Doprava. Většina prostředků bude použita na samotnou modernizaci tramvajové trati se všemi souvisejícími stavebními pracemi, náklady na nový systém světelně řízených křižovatek by pak měly činit necelých 73 milionů Kč. Konkrétní částky vzejdou z vyhlášené veřejné zakázky, přičemž hodnoticím kritériem nebude jako v jiných případech pouze nejnižší cena, ale i zkušenosti klíčového personálu. Projektovým manažerem stavby se stal František Krtička, který se v této pozici podílel již na modernizaci tramvajové trati v Litvínově.