Mostecko, ČR - Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí pokračuje ve vzdělávání studentů středních škol ve spotřebitelském právu. Autorem projektu i myšlenky je náměstek ministra a také mostecký zastupitel Karel Novotný.
Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Českou obchodní inspekcí s ohledem na úspěšně realizovaný první cyklus spotřebitelského vzdělávání a projevený zájem připravují druhý cyklus, tentokrát věnovaný zejména problematice nabídky a prodeje padělků a nákupům přes internet s orientací na oblast nákupů letenek a problémů spojených s cestováním. Do cyklu přednášek bude zapojeno i Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, které pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory. Ministerstvo průmyslu a obchodu uvažuje také o začlenění bloku informací věnovaných mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů coby relativně nového nástroje vloženého do českého právního řádu.
Proč jste se rozhodli zrovna pro studenty středních škol?
Když Ministerstvo průmyslu a obchodu připravovalo materiál pro oblast ochrany spotřebitelů – Priority spotřebitelské politiky 2015 – 2020, bylo od počátku zřejmé, že mezi těmito prioritami nesmí chybět vzdělávání a zvyšování informovanosti spotřebitelů.
Vycházeli jsme ze základního předpokladu, že jen vzdělaný spotřebitel je lépe chráněn při nákupech zboží či obstarávání služeb a je tudíž následně schopnější činit kvalifikovaná rozhodnutí, uplatnit své ekonomické zájmy a nedostávat se do zbytečných sporů.
Po schválení materiálu počátkem roku 2015 ve vládě ČR bylo rozhodnuto, že jedním z nejefektivnějších opatření sledujících tento cíl je vhodné působení na školní mládež, která se teprve začíná na trhu prezentovat v roli spotřebitelů a je přístupna sděleným informacím a předaným poznatkům a zkušenostem.
Proto jste se rozhodli i oslovit jednotlivé krajské úřady?
Přesně tak. S ohledem na míru nároků kladených na účastníky takovéhoto spotřebitelského vzdělávání jsme se rozhodli oslovit hejtmany krajů a primátorku hl. města Prahy. V podstatě jsme je požádali o organizační zajištění celé akce, přednášek.
Podařilo se získat podporu krajů?
Projektu se podařilo získat aktivní podporu rozhodující většiny nejvyšších představitelů samosprávných orgánů. Za organizaci a podporu patří dík všem zástupcům krajů, kteří se aktivně podíleli na realizaci akcí.
Nicméně, přednášky realizovali inspektoři České obchodní inspekce, proč?
Rozhodujícími spolutvůrci a realizátory projektu se stali pracovníci České obchodní inspekce, kteří nejlépe mohli posluchačům předávat své poznatky a zkušenosti z výkonu dozoru nad dodržováním stanovených předpisů v praxi.
Jak přednášky probíhaly?
Byla to v podstatě série tříhodinových přednášek vybraných odborníků z České obchodní inspekce pro studenty středních škol ze 13 krajů České republiky včetně hl. města Prahy. Uskutečnil se v průběhu školního roku 2015/2016 a v prvním pololetí školního roku 2016/2017. Upřímně řečeno, že přes veškerou pečlivou přípravu projektu jsme si nebyli jisti, jaký bude zájem ze strany samotných studentů. Ukázalo se však, že takovéto pochybnosti byly zbytečné.
Zájem studentů předčil očekávání a bohužel někdy i kapacitní možnosti prostor, kde se přednášky konaly.
Spotřebitelského vzdělávání se účastnili studenti ze středních škol různých druhů, typů a oborů.
Jednalo se např. o obchodní akademie, gymnázia, odborné školy technické, sociální a ekonomické, střední odborná učiliště aj.
Kolik studentů se přednášek zúčastnilo?
Celkem se uplynulého vzdělávacího cyklu účastnilo v rámci 16 přednášek přes 1 500 studentů a s nimi i někteří pedagogičtí pracovníci.
Například ve Středočeském kraji reagovalo pozitivně na nabídku přednášky 25 škol, a to pro cca 2 200 studentů; uskutečněnou přednáškou se podařilo uspokojit zájem jen malé části z nich. Podobně tomu bylo i v jiných krajích.
Domnívám se, že k velkému zájmu studentů mohlo přispět i zvolené téma přednášek odrážející aktuální otázky ochrany spotřebitele v našem státě i v rámci Evropské unie – výběr a nákup zboží s využitím internetu či jiných forem prodeje na dálku.
Toto téma bylo vhodně rozvedeno ve dvou krátkých filmech uplatněných během přednášek.
V prvním byl ilustrován vznik smluvního vztahu mezi prodejcem a spotřebitelem na příkladu objednávky a prodeje elektronických výrobků na území České republiky, ve druhém filmu proběhla objednávka a nákup zboží přes hranice našeho státu v rámci členských států Evropské unie a dále pak přes unijní hranice.
Vždycky byl dáván prostor pro volnou diskuzi se studenty.
A jaké byly nejčastější dotazy a otázky studentů?
Dotazy směřovaly do nejrůznějších oblastí, nejčastěji pak k problematice reklamací zboží a služeb obecně i ve speciálních situacích jako jsou např. zahraniční zájezdy, k padělkům zboží, způsobu odběru vzorků pohonných hmot či ke kritériím uplatňovaným při příjmu nových zaměstnanců České obchodní inspekce.
A dotazy byly i k oběma filmům, které dle reakcí studentů sklidili i ovace. Snahou obou filmů, v kterých hráli studenti neherci, bylo vždy vytvořit hraný příběh - dokument a prezentovat ho tak, jak se s ním mohou lidé v reálu setkat. V podstatě je v příběhu – filmu popsáno, jak postupovat, když problém nastane a jak ho řešit. Vše, jak říkám hranou a snad i přívětivou formou.
Uvedené filmy si mohou lidé někde prohlédnout?
Veškeré zpracované a při výuce použité materiály včetně hraných filmů byly po skončení vzdělávacího cyklu poskytnuty prostřednictvím krajských úřadů všem do projektu zapojeným školám pro potřeby jejich výuky.
A co plánujete na letošní rok?
Druhý cyklus spotřebitelského vzdělávání. Ten bude opět zaměřen na středoškolské studenty a bude probíhat ve školním roce 2017/2018 v podobném formátu jako cyklus uplynulý. Budou realizovány dvou až tříhodinové přednáškové bloky s využitím instruktážních hraných filmů s uvedenými novými tématy, tentokrát věnovaný zejména problematice nabídky a prodeje padělků a nákupům přes internet s orientací na oblast nákupů letenek a problémů spojených s cestováním i s odborným výkladem pracovníků České obchodní inspekce.
Psali jsme také
{article 12161}[div class="articleinarticle"]
[title]
[image-intro] [introtext limit="300" strip="1"][/div]{/article}