Prodej ojetých automobilů je bohužel tradičně prošpikovaný různými podvody nepoctivých prodejců. Mezi nejčastější nekalé praktiky patří manipulace s počtem najetých kilometrů vozidla. Najít ojetinu s poctivým počtem km na tachometru je občas složitější, než najít jehlu v kupce sena. Ukážeme vám způsob, jak poznat stočený tachometr.
Proč se vlastně tachometry stáčí?
Největší motivací pro stočení tachometru je samozřejmě touha na prodeji ojetiny co nejvíce vydělat. Například auto s nájezdem 100 tisíc kilometrů se totiž dá prodat za mnohem vyšší cenu, než stejné auto s nájezdem 200 tisíc km. Je vám asi jasné, že auto s menším nájezdem vám poté déle vydrží a pravděpodobně do něho nebudete muset v první fázi tolik investovat.
Chcete se vyhnout koupi vozu se stočeným tachometrem? Prověřte ho s pomocí VIN kódu na adrese www.carvertical.com/cz!
Jak poznám stočený tachometr?
Už při prvním pročítání inzerátů vyřaďte podezřelé nabídky. Například desetiletý vůz se stavem tachometru 50 tisíc km je přinejmenším zvláštní. Roční nájezd průměrného řidiče v ČR je někde mezi 10 až 20 tisíci km. Samozřejmě se může stát, že narazíte na inzerát svátečního řidiče v důchodovém věku. Více pravděpodobné však bude to, že se vás prodejce snaží obalamutit.
Stočený tachometr obvykle není na první pohled zřejmý, přesto je pár signálů, které naznačují, že si s tachometrem někdo „hrál“. Mezi podezřelé znaky patří:
- čísla na tachometru nejsou v rovině
- otisky prstů na sklíčku tachometru
- různé šmouhy v okolí tachometru
- nečistota pod sklem přístrojové desky
- Někdy dokáže manipulaci odhalit i diagnostika vozu.
Zkontrolujte fyzický stav vozidla
Opotřebení jednotlivých částí vozu bude nejlepším důkazem o míře jeho užívání. Čím více km má auto najeto, tím opotřebovanější bude interiér. Podívejte se, které části vozu byste měli zkontrolovat.
1. Ovládací prvky
V první řadě se zaměřte na volant. Rozdíl mezi 100 tisíci a dvojnásobkem kilometrů bude jasně znatelný na volantu potaženém kůží i obyčejném plastu. Stejně tak se postupně opotřebovává řadicí páka a pedály.
2. Plastové díly interiéru
I plastové součásti interiéru podléhají opotřebení. Odřená plastová madla, poškozené krytky a vymačkaná tlačítka znamenají, že těch 50 tisíc kilometrů na tachometru asi nebude úplně pravda.
3. Hodně napoví stav sedaček
Stav čalounění či potahů sedaček napoví opravdu hodně. Potahy v novém autě prostě hezky sedí, jsou napnuté a nic není prodřené. Zaměřte se především na sedadlo řidiče, které se po čase obvykle prosedí. Výmluvný bývá také stav levé bočnice, o kterou se řidič při nastupování a vystupování z vozu opírá.
Teď už víte, jak se vyhnout autu se stočeným tachometrem. Váš výběr vozů ke koupi se tak sice o něco zúží, ale na trhu je pořád dost kvalitních ojetin za rozumnou cenu. Přejeme vám při výběru ojetého auta šťastnou ruku a hodně ujetých km bez nehod!