České hrady a zámky turisty lákají. Lidé za ně letos utratili více, než loni
Hazmburk. Ilustrační foto
Zajímavosti

ČR - Popularita volnočasových benefitů v letních měsících vytrvale rostla. Podle dat společnosti Edenred Češi utratili za kulturní a odpočinkové aktivity během července a srpna celkově o 22 % více než loni. Výrazný nárůst zaznamenal zejména segment kultury, který meziročně vyrostl až o 56 %.

Útrata v benefitech za vstupné na hrady, zámky a muzea šla nahoru o sedminásobek. Lidé benefity častěji využívali k platbám za dětské tábory a další položky související s návratem do školy. Podle odborníků se Češi učí využívat benefity ve prospěch celé domácnosti.

Letošní prázdninová sezóna je u konce. Během července a srpna se výdaje domácností za rekreační i kulturní aktivity dlouhodobě zvyšují a ani v roce 2023 tomu nebylo navzdory dozvukům inflační krize jinak. Potvrzují to i útraty ve formě volnočasových benefitů; podle dat společnosti Edenred během letních prázdnin letos stoupl objem transakcí v segmentech kultury, odpočinku a sportu o 22 %. Právě benefity se čím dál častěji stávají nástrojem, jenž pomáhá ulevit rodinným rozpočtům. Kromě letních radovánek lze totiž tímto způsobem pokrýt třeba i náklady spojené s návratem dětí do školních lavic.

„K vyššímu objemu částek utracených za volnočasové aktivity letos bezpochyby přispěla inflace. Zároveň ale mluvíme i o novodobém trendu, kdy se zaměstnanci učí využívat benefity jinak než jen pro vlastní potřeby. Ukazuje se totiž, že volnočasové benefity jsou velmi efektivním nástrojem, jak omezit dopad zvýšených výdajů na rodinné finance. Naše data potvrzují, že se lidé na období prázdnin předem připravují a benefity si v první polovině roku šetří, aby je následně maximálně zužitkovali během letních měsíců,“ komentuje trend Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Kultura, relax i dětské tábory

Největší nárůst popularity meziročně zaznamenaly benefity v oblasti kultury. Objem transakcí za nákup lístků a vstupenek v této oblasti stoupl ve srovnání s loňským létem o více než polovinu (56 %). Skokanem roku se staly hrady, zámky a muzea, kde využití volnočasových benefitů oproti minulému roku vzrostlo na více než osminásobek. Na pětinásobek loňských hodnot pak stouply útraty v předprodeji vstupenek na koncerty. V ostatních kategoriích byly nárůsty mírnější. O necelou třetinu stouplo využití benefitů v kinech, které dlouhodobě drží v oblasti kultury nejvyšší podíl, o 26 % pak vzrostly útraty v divadlech. Využití benefitů v zábavních parcích pro rodiny s dětmi naopak mírně kleslo.

Nerostl však pouze zájem o kulturu. V červenci a v srpnu Češi stále častěji uplatňovali své zaměstnanecké benefity i v dlouhodobě populárních kategoriích cestování a odpočinku. O 17 % více než v loňském roce utratili zaměstnanci za cestování, ať už se jedná o ubytování v hotelech nebo zájezdy. Populární byly v létě i lázně a wellness, kde útraty vzrostly o pětinu. Další významnou položkou, která zaznamenala v létě nárůst, jsou dětské tábory, za které lidé s pomocí benefitů utratili o polovinu (52 %) více. S rychle se blížícím koncem prázdnin také stouplo využití benefitů v oblastech souvisejících s návratem dětí do škol. O téměř pětinu více než v loňském roce utratili lidé za knihy, učebnice a pracovní sešity. Mírně naopak klesla obliba jazykových kurzů.

„Dlouhodobě se zasazujeme o to, aby zaměstnanci měli v rozhodování, jak své odměny uplatní, co největší volnost. Volnočasové benefity totiž v moderní společnosti platí především za důležitý nástroj sociální mobility. Lze je použít například na jazykové kurzy, ale i rekreační tábory pro děti. Stejně tak mohou pokrýt i skupinové sportovní aktivity s rodinou či přáteli,“ dodává Aneta Martišková.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru