Ilustrační foto
Zajímavosti

ČR – Pátek třináctého může být podle pověr smolným dnem, ale mnoho Čechů ho vnímá přesně opačně – jako šťastný den, který přináší šanci na výjimečný zážitek nebo velkou výhru. Statistiky Sazky potvrzují, že je tento den jedním z nejsilnějších v roce i pro loterijní hry.

Počet prodaných sázenek ve Sportce na samotný pátek třináctého stoupá na více než dvojnásobek oproti běžným dnům. Díky stále nepokořenému superjackpotu Sportky může být prosincový pátek třináctého naprosto rekordní. „Češi rádi hledají důvody k tomu, aby pokoušeli své štěstí, a pátek třináctého je jednou z těch nejatraktivnějších příležitostí. Ve Sportce zaznamenáváme v tento den enormní zájem i mezi lidmi, kteří pravidelně nevsází, což ukazuje, jak hluboko je pověrčivost zakořeněná v naší kultuře a je zároveň silnou motivací jít štěstí naproti,“ říká Martin Eliáš, brand manažer loterií společnosti Sazka.

Proč Češi sázejí právě na pátek třináctého?
Podle průzkumu společnosti Sazka*, realizovaného v září letošního roku, věří pověrám 72 % Čechů, přičemž mladá generace je na pověry nejcitlivější. Symboly jako například čtyřlístek jim přinášejí pocit jistého štěstí a rituály, například sázení se svými šťastnými čísly nebo nákup oblíbeného losu a jeho setření speciální mincí, slouží jako psychologická podpora. Na druhé straně, nejznámější smolnou pověrou, často spojenou právě s pátkem třináctého, je přeběhnutí černé kočky přes cestu, což zmínilo dokonce 51 % respondentů. Nicméně pátek třináctého, vnímaný obecně jako nešťastný den, pro mnoho lidí naopak představuje příležitost obrátit pověry ve svůj prospěch. 

„Pověry a rituály mají schopnost povzbudit náladu a umocnit pocit jistoty. Projevují se i při sázení loterie, kde někteří lidé mají své oblíbené kombinace čísel, které vsází stále dokola. Nejvyšší nárůsty pozorujeme tradičně u loterií, které se losují daný den, jako je Sportka a Eurojackpot,“ doplňuje Martin Eliáš.

Tajemný pátek ale není jediným dnem, kdy Češi pokouší své štěstí více než obvykle. Vedle něho se lidé zaměřují také na jiné, podobně speciální dny, jako je například tradiční Den štěstí nebo Den kominíků, kdy zájem o loterie rovněž prudce roste.

*Průzkum realizovala agentura PerfectCrowd. Sběr dat probíhal v září 2024 na vzorku 1 020 respondentů ve věku 18 až 70 let.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru