Litvínov - Ve čtvrtek 9. června v 10 hodin bude slavnostně otevřen most přes Mezibořskou ulici v Litvínově. Jde o součást páteřní komunikace města – Podkrušnohorské ulice.
Z důvodu demolice a stavby mostu byla veřejná i soukromá doprava vedena objízdnými trasami. Most byl uzavřen v pátek 29. ledna 2021. Otevření bylo naplánováno na září 2022. „Jsme rádi, že se podařilo stavbu dokončit o řadu měsíců dříve a můžeme trasu otevřít už na začátku června. Je to dáno perfektně připraveným projektem a neméně skvělou prací stavebních firem a dalších zúčastněných,“ chválí průběh jedné z největších investičních akcí města Litvínova místostarosta Karel Rosenbaum, do jehož gesce investice města spadají. Dotčené linky MHD začnou dle svých původních tras jezdit v neděli 12. června.
Demolice a stavba nového mostu byla jednou z nejvýznamnějších investičních akcí posledních let. „Musím připomenout, že jde o stavbu, pro niž město vyhlásilo architektonickou soutěž. Pod vítězným návrhem jsou podepsáni architekti Marek Blank, Petr Tej a Janek Srnka,“ připomíná starostka Kamila Bláhová. Dodává, že porota ocenila, jak je návrh svými liniemi designově čistý. Vyzdvihla také jeho jednoduchost a subtilnost.
Výhody oproti původnímu přemostění popsal architekt Marek Blank: „Nový most je téměř 100 metrů dlouhý a nahrazuje původní, již nevyhovující konstrukci. Jednoduchá, lapidární stavba z předpjatého betonu má městské měřítko. Byla půdorysně zúžena tak, aby poskytla více prostoru okolo stojícím budovám. Most je opatřen nízkohlučným asfaltem a odhlučněnými mostními závěry pro dosažení optimálních akustických parametrů.“ Vedoucí odboru investic a regionálního rozvoje Michaela Sloviaková doplnila, že projekt kromě mostu také řešil přestavbu propustku Divokého potoka.
Smlouvu na stavbu město uzavřelo se sdružením firem FIRESTA + VHS (Vodohospodářské stavby, s. r. o.). Sdružení předložilo nabídkovou cenu cca 119 mil. Kč vč. DPH. „V průběhu stavby jsme jednali jen jednou o navýšení ceny z důvodu obrovského nárůstu ceny železa. Odůvodnění jsme akceptovali,“ podotýká místostarosta Rosenbaum. Celkové náklady demolice a výstavby mostu včetně architektonické soutěže, projektové dokumentace, technického dozoru, doplněného osvětlení pod mostem, atd. nyní činí cca 133,8 milionů Kč vč. DPH.
Město Litvínov získalo na tuto investiční akci dotaci z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z programu pro financování výstavby, modernizace nebo oprav místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací v místech křížení s nadřazenou dopravní infrastrukturou. Dotace bude poskytnuta v max. výši 75 % z celkových uznatelných nákladů. Jedná se tak cca o 82 milionů Kč.
„Spolufinancování dotací od Státního fondu dopravní infrastruktury bylo pro město více než přínosné. Získaná úspora umožnila městu připravit i další potřebné projekty. Děkuji všem, kteří se na přípravě a výstavbě podíleli, i těm, kteří svým rozhodnutím realizaci umožnili,“ uzavírá starostka Kamila Bláhová.