REPORTÁŽ: Jeli jsme prvním autobusem bez výfuku na Mostecku. Jaká je jízda na baterky?
Elektrobus SOR EBN 11. Foto: Oldřich Hájek
Litvínov

Litvínov – Tak nějak podvědomě čekáte otřes a hluk od nastartování motoru, ale ten nepřichází. Místo toho se náš autobus neslyšně rozjíždí a vydává se na okružní cestu Litvínovem. Nepohání nás totiž spalovací, ale elektromotor. Jsme v prvním elektrobusu, který Dopravní podnik Mostu a Litvínova testuje.

„Je to jako každá jiná „Sorka“, rozdíl v ovládání je minimální,“ prozrazuje šofér, který nás v jedenáctimetrové verzi elektrobusu českého výrobce SOR vyváží okolo nádraží směrem k Tescu a od Máje zpět dolů přes centrum Litvínova zpět do areálu litvínovského dopravního podniku. Při jízdě se hlučnost uvnitř mírně zvyšuje, nedosahuje ale hlučnosti klasického busu. Tichý provoz mohou zaznamenat spíše lidé vně elektrobusu. To v sobě také může skrývat nebezpečí: Na přechodu se rozhlížíte na jednu stranu a z druhé se u vás může rázem objevit zcela potichu velké vozidlo, s jehož existencí zatím příliš nepočítáte.

Jinak kdyby nebylo polepů, vůz od obyčejného elektrobusu nepoznáte. Svědčí o tom reakce lidí na chodnících. Ty jsme vlastně žádné nezaznamenali. Žádné udivené pohledy, žádné fotografování mobily. Pozitivní reakce ale byly všech, kteří se svezli. „Dokážu si představit, že město Litvínov jako akcionář by podpořilo nákup těchto vozidel. Záležet bude na propočtu nákladů. Ale jsem pro čistou mobilitu,“ říká starostka Litvínova Kamila Bláhová.

1205appka740

Rozhodnout o případném nákupu, který by mohl vyřešit problém dosluhujících autobusů na plynový pohon, by měla čísla. Podle zástupce výrobce je elektrobus asi jedenapůlkrát dražší než naftový autobus. Náklady na provoz jsou ale třetinové, někdy i nižší. Kilometr takový elektrobus ujede klidně za dvě tři koruny. To je proti deseti až dvanácti korunám nákladů u naftové verze velký rozdíl. U elektrobusu také ušetříte na servisu.

Reálně v provozu vydrží 150 až 170 kilometrů. To by v podmínkách mosteckého dopravního podniku znamenalo, že nedokáže odjezdit v kuse celou směnu. Může se ale třeba průběžně dobíjet při přestávkách. V Mostě či Litvínově by k tomu mohla sloužit obraciště tramvají, kde by elektrobus speciálně vybavený sběračem na střeše mohl pro elektřinu „sáhnout“ na tramvajovou trolej.

Fotogalerie

Baterky za dva a půl milionu

A ještě zajímavost: V elektrobusu je 180 bateriových článků rozdělených do devíti bloků. Jen cena baterií je dva a půl milionu korun. Elektrobusy jezdící v Ostravě od roku 2010 přitom používají většinu bateriových článků ještě původních.

Kde se s ním svézt

Elektrobus SOR EBN 11 bude nasazen od soboty 13. května 2017 v Litvínově, aby ho mohli vyzkoušet i obyvatelé města. „Bude jezdit na lince č. 13 až do čtvrtka, v pátek vozidlo vyzkoušíme na lince č. 23 do Meziboří,“ sdělil ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.

Elektrobus SOR EBN 11 se také představí v Mostě, hned v pondělí 22. května si ho prohlédnou členové představenstva společnosti a zástupci měst Mostu a Litvínova. „Ani obyvatelé Mostu nepřijdou zkrátka, elektrobus bude od úterý 23. května na čtyři dny nasazen do provozu na lince č. 5 a o následujícím víkendu na lince č. 17,“ řekl Dunovský. V pondělí 29. května pak bude opět jezdit linku č. 5.

Aby mohl být elektrobus nasazen do běžného provozu, musí být vybaven odbavovacím systémem, daty MHD v Mostě a v Litvínově s v neposlední řadě i obchodním označením Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru