Litvínov - Elektrokola, elektrokoloběžky a další podobné prostředky jsou v současné době velmi aktuální téma a dochází k výraznému nárůstu jejich nabídky a využívání. A to i mimo velká města, kde funguje jejich půjčování na ulici.
Svědčí o tom několik stížností, které obdržela naše redakce v minulých dnech. Týkají se jezdců na elektrických koloběžkách v Litvínově. „Všimla jsem si toho v posledních třech týdnech. V centru Litvínova na nich jezdí dva kluci vysokou rychlostí mezi lidmi. Koloběžky jsou přitom naprosto neslyšné,“ upozornila jedna ze čtenářek náš web. Podle ní je otázkou času, než dojde k nehodě a zranění. „Zatím jsme nic takového nevyšetřovali,“ uvedla tisková mluvčí Policie ČR na Mostecku Ludmila Světláková.
Podle policie by se jezdci na elektrokoloběžkách měli v provozu chovat stejně jako cyklisté.
Není to ale tak jednoduché. Mezi jízdní kola patří elektrické koloběžky, jen pokud výkon motoru nepřesahuje 250 W a dosahují rychlosti do 25 kilometrů v hodině. Silnější stroje už spadají pod kategorie kol s dodatečným motorem či motokol nebo dokonce mopedů. To jsou již elektrické stroje s maximálním výkonem motoru 4 kW a rychlostí až 45 kilometrů v hodině.
I u obyčejných elektrokoloběžek s nejnižším výkonem jde ale většinou jen o softwarové omezení, jejich výkon a rychlost lze po nainstalování jiného programu zvýšit i nad hranici, do které jsou stále považována za jízdní kola. Jak by se toto prokazovalo například při zastavení hlídkou policie či strážníků, není nyní zatím známo.
Pro elektrokoloběžkáře by mělo platit doporučení, aby se v provozu i mezi chodci chovali s maximální opatrností a ohleduplností k okolnímu provozu. Stejně jako elektroauta jsou totiž při nízkých rychlostech pro ostatní téměř neslyšní.
Z vlastní zkušenosti
V redakci využíváme pro krátké přesuny elektrickou koloběžku Xiaomi s výkonem 250 W a rychlostí do 25 kilometrů v hodině. Z prudšího kopce není problém dosáhnout i vyšší rychlosti, ale výrobce toto nedoporučuje. Brzdit se dá motorem, který v takovém případě dobíjí baterii, nebo samostatnou brzdou. Koloběžka se aktivuje rozjezdem jako na klasické koloběžce, až po dosažení rychlosti přibližně 5 kilometrů v hodině ji lze ovládat již jen páčkou akcelerace. Vhodná hlavně pro velmi pomalou jízdu ve městě je funkce tempomatu, kdy koloběžka sama udržuje nastavenou konstantní rychlost. Elektrokoloběžka jde jednoduše složit a dát třeba do kufru auta. Na jedno nabití jezdíme přibližně dvacet kilometrů. Záleží na stylu jízdy a terénu.
Jízda po chodnících hlavně se zámkovou dlažbou není vhodná a do silničního provozu si s takovým vozítkem netroufáme. Využíváme hlavně tras a stezek pro cyklisty s asfaltovým povrchem. Pokud se blížíte k lidem před vámi, opravdu o vás nemají ani tušení. Používáme zvonek, který je na koloběžce nainstalovaný. I když zaznamenáváme boom podobných strojů, pořád jízda na elektrickém přibližovadle přitahuje pozornost lidí, které míjíte.