Most, Praha – Klesá počet lidí, kteří mají dluhy po splatnosti. V Česku jsou ale regiony, kde je v prodlení s platbami stále více než deset procent dospělých obyvatel. Nejhůře je na tom Most.
V registru dlužníků SOLUS bylo ke konci června zapsáno 586 tisíc osob. Je to téměř o 10 tisíc osob méně, než ke konci prvního čtvrtletí 2019, a o 34 tisíc osob méně než před rokem. Dlužná částka po splatnosti klesla za uplynulých 12 měsíců o 1,7 miliardy Kč na necelých 48 miliard Kč. Potíže s platební morálkou odhalí registr SOLUS přibližně u 13 žadatelů o půjčku ze sta.
Sdružení SOLUS eviduje ve svém negativním registru závazek po splatnosti u 6,63 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % k 30. červnu 2018). Přestože současné statistiky dluhů po splatnosti vypadají velmi optimisticky, nabádá sdružení SOLUS k opatrnosti.
„Spotřebitelé dnes uzavírají plni optimismu smlouvy, které budou muset plnit i za několik let. V té době ovšem může být ekonomická situace ČR diametrálně odlišná od té dnešní. I proto upozorňujeme naše členské společnosti na potřebu řídit riziko i v době konjunktury a odpovědně prověřit každého jednotlivého klienta,“ uvádí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Přes další pokles počtu osob v prodlení v rámci celé České republiky zůstávají regiony, kde je v dluhové pasti více než 10 procent dospělých obyvatel. Nejčastěji se do prodlení dostávají klienti v Ústeckém kraji (12,9 % dospělých občanů v prodlení zapsaných v registru SOLUS) a Karlovarském kraji (11,31 %). Vůbec nejhorší je situace v okrese Most, kde eviduje SOLUS dluh po splatnosti u 15,32 % dospělých občanů. Naopak nejméně dluhů po splatnosti mají občané v okrese Žďár nad Sázavou, kde je v negativním registru SOLUS zapsáno jen 3,5 % dospělých občanů.
Do Registru fyzických osob SOLUS mohou nahlížet pouze členské společnosti Sdružení, a to pouze v případě, že mají zákonem daný důvod. Tím je zejména snaha o prověření bonity a úvěrové historie klienta předtím, než mu umožní čerpat novou službu s odloženou splatností.
SOLUS sdružuje takřka 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček a v oblasti obchodu.