Most - Nedávno ukončená komplexní údržba výcvikových ploch polygonu mosteckého autodromu se věnovala i dosud nepříliš využívaným technologiím. Původní svítidla nahradilo modernější a úspornější LED osvícení, zaměstnanci technického úseku opravili také osvětlení vodních překážek.
„Umožní nám to zahájit noční kurzy bezpečné jízdy pro řidiče amatéry. Dosud cvičili zvládání krizových situací v nočních hodinách jen řidiči vozů integrovaného záchranného systému, tedy sanitek, policejních a hasičských vozů,“ vysvětlila ředitelka polygonu společnosti AUTODROM MOST Veronika Raková.
Práce na údržbě ploch polygonu za zhruba 800 tisíc korun skončily v těchto dnech a vyžádaly si úplnou výluku provozu. „Celkovou údržbu provádíme každoročně, kontrolu technologií, stavu znečištění vodního systému a drobné opravy pak jednou za měsíc,“ upřesnil technický ředitel autodromu Pavel Pech.
Údržba zahrnovala také nátěry čtyř kluzných ploch speciální barvou, která simuluje po zkropení vodou podmínky, jako by řidič jel po zasněžené či zledovatělé vozovce. Plochy tak splňují parametry pro výcvik zvládání krizových situací.
„Například speciální nátěr s hrubým profilem umožňuje na kyvné desce ještě intenzivnější uvedení vozidla do smyku zadní nápravy. Novinkou je umístění dvou nových speciálních radarů na ploše aqua a deska s viditelností odečtu rychlosti i při nepříznivých klimatických podmínkách,“ upřesnila Raková.
Dále bylo třeba zajistit servis veškerých technologií odbornou rakouskou firmou, vyčistit filtry zařízení pro odstranění ropných látek z vodního systému a natřít instruktorská stanoviště.
V paddocku autodromu zároveň pokračují úpravy velkého závodního okruhu, zejména zkvalitňování povrchu dráhy a zpevňování krajnic. „Dodržujeme plánované termíny podle schváleného harmonogramu, provoz není omezen,“ doplnil Pavel Pech.
Polygon disponuje kluznou plochou s hydraulickou kyvnou deskou pro simulaci smyku zádní nápravy vozidla a vodními překážkami, kluznou plochou s aquaplaningovou vanou a vodními překážkami pro trénink úhybného manévru a nácvik brzdění za různých adhezních podmínek. Dále asfaltovou cvičnou plochou pro nácvik vzdáleností bezpečného rozestupu mezi vozidly, pozvolného, krizového a nenadálého brzdění na suchu a slalomu na suchu a kluznou plochou se sedmiprocentním sklonem pro nácvik bezpečného průjezdu zatáčkou a plochou s devítiprocentním klesáním se zatáčkou ve tvaru S vybavenou vodními překážkami.
Polygon je největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a tonáží, a to včetně speciálních vozidel integrovaného záchranného systému, tedy sanitních, hasičských nebo policejních.