Most – Mostecký dopravní podnik se potýká s nedostatkem řidičů a řidiček autobusů městské hromadné dopravy. Musí kvůli tomu rušit vybrané spoje na několika linkách. Jan Paparega, primátor města Mostu, které je jedním z akcionářů Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, komentuje současnou situaci.
Pane primátore, v Mostě nevyjíždějí některé autobusové spoje. Čím je to způsobeno?
Je to způsobeno tím, že v dopravním podniku máme aktuálně nedostatek řidičů. Problém vznikl v kontextu výluky, která je způsobena rekonstrukcí tramvajové trati Most – Litvínov, kde bylo potřeba nasadit více řidičů autobusů. K tomu se přidalo to, že někteří zaměstnanci dopravního podniku jsou v marodním stavu. Tímto ale neomlouvám vedení dopravního podniku. Mělo předjímat a mělo být na tuto situaci připraveno, tak aby bylo schopno zajistit dopravní obslužnost v rozsahu, ve kterém byl plán dopravy schválen.
Mělo město Most nějakou možnost tu vznikající situaci ovlivnit?
Jako akcionář jsme to ovlivnit nemohli. Informaci jako takovou jsme se dozvěděli docela pozdě. Byli jsme z toho samotní překvapení, protože od pana ředitele jsme informaci o nedostatku řidičů neměli v nějakém předstihu. Samozřejmě hned poté, co ten problém vznikl, tak jsme s ním hovořili. Řekl, že má nějaký plán, jak nedostatek řidičů zasanovat. Aktuální zpráva je taková, že měl podepsat nějakých šest nových řidičů. Někteří řidiči jsou aktuálně v autoškole. To znamená, že je to další plus. Já věřím, že v nějakém střednědobém horizontu tenhle problém odstraníme tak, aby plán dopravní obslužnosti města Mostu i Litvínova nebyl krácen o jakékoliv spoje.
Může v tuto chvíli město jako akcionář dopravnímu podniku nějak pomoci? Má dopravce dostatek prostředků na nové řidiče?
V tuto chvíli se můžeme podílet pouze na tom, že budeme informovat o podmínkách, které nabízí dopravní podnik. Není to asi o financích. Finanční prostředky by dopravní podnik měl mít na to, aby zaplatil řidiče. Tenhle problém ze strany vedení dopravního podniku nebyl avizován. Takže pomoc, kterou můžeme nabídnout, je spíše informativní.
Je o práci řidiče autobusů v Mostě zájem?
To je dobrá otázka. Bohužel na špatného člověka. Když jsem se zajímal o finanční podmínky, za kterých tady fungují naši řidiči, tak ten základ, za který nastupují, mě nemile překvapil. Na druhou stranu pan ředitel mi předložil přehled průměrných výdělků v rámci republiky v městských dopravních podnicích a tam na tom nejsme tak špatně. Pohybujeme se někde ve středu žebříčku. Takže finanční hledisko by nemělo být takový zásadním problémem.
Je Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova stabilním zaměstnavatelem?
Rozhodně je to stabilní zaměstnavatel. Hovořili jsme o tom s panem ředitelem, že bychom byli rádi, že bychom to překlopili do roviny, kdy řidiči, a nejenom řidiči, ale i zaměstnanci dílen a veškerý personál, budou hrdí na to, že dělají v městské organizaci. Tak jako tomu bývalo. Je tam skutečně finanční stabilita a lidé se nemusí bát, že by jim nepřišly výplaty. Je to samozřejmě garantováno ze strany akcionáře, kterým je jak město Most, tak město Litvínov.