Lidem v Mostě začínají vadit elektrokoloběžky na chodníku. Mohou tam jezdit?
Ilustrační foto: CC0
Most

Most - Elektromobilita je trendem posledních let. Svoji popularitu si mezi lidmi získala díky rychlosti, šetrnosti k životnímu prostředí, ale i možnostem žít více aktivněji. Kromě elektrických aut jsou napříč generacemi velmi oblíbená elektrokola nebo elektrokoloběžky. S jejich častějším využíváním ale roste i počet konfrontací s chodci.

Jedním takovým případem stížnosti se zabývá i primátor Mostu Jan Paparega, který odpovídá v rámci rubriky na městském webu jednomu z obyvatel Mostu. Mostečan se ptá: "Začnou být nějakým způsobem omezovány elektrokoloběžky po městě? Nejsem první koho dotyčný na elektrokoloběžce málem na chodníku srazil. Už to začíná být za čarou snesitelnosti."

Podle Jana Paparegy jsou koloběžky (tedy i elekrokoloběžky) současnou právní úpravou postaveny na stejnou úroveň jako jízdní kola i se všemi z toho plynoucími důsledky. "To znamená, že jezdci na koloběžkách správně smí pouze na chodník jen tam, kde je umožněn společný provoz chodců a cyklistů (označeno svislým dopravním značením C 9a,b nebo piktogramy v chodníku). V ostatních případech tito jezdci musí pro svou jízdu využít vozovku," uvádí primátor Mostu v odpovědi na dotaz.

Koloběžkař je cyklista

Toto stanovisko potvrzuje i Tým silniční bezpečnosti. "Pokud splňují specifické parametry, legislativa na ně pohlíží jako na jízdní kola (těmi se rozumí i koloběžka). Jejich uživatelé jsou pak cyklisté a v provozu pro ně platí pravidla, kterými se ze zákona musí řídit," uvádí spolek zabývající se bezpečným provozem na komunikacích v Česku.

"Město si je vědomo problému, který představují jezdci na elektrokoloběžkách pohybující se na chodnících. Předpokládáme, že do budoucna bude upravena legislativa řešící pohyb elekrokoloběžek, elektrokol a jiných jednostopých bezemisních vozidel po komunikacích ve veřejném prostoru," dodal Jan Paparega.

Shrnuto: Z hlediska pravidel silničního provozu cyklisté, a tedy i jezdci na koloběžkách nebo e-koloběžkách, na chodník nepatří. Výjimku mají děti do 10 let. Správně by se měli pohybovat tam, kde je umožněn pohyb cyklistů. Pro jízdu by tak měli vyhledat stezky pro cyklisty, sdílené stezky pro chodce a cyklisty, cyklistické koridory a vyhrazené jízdní pruhy. V případě, že taková místa po trase nejsou, musí zůstat na silnici při pravém kraji vozovky.

Infografika Týmu silniční bezpečnosti

edeniky 340

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru