Prezident podepsal novelu bodového systému. Jaké změny začnou platit od příštího roku?
Foto: Ministerstvo dopravy ČR
Most

ČR - Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006.

Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Zároveň na naše silnice přináší dvě důležité novinky – možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění.

„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Chci poděkovat všem, kteří se na přípravě nových silničních pravidel podíleli. Do přípravy jsme zapojili odbornou veřejnost, a proto je výsledkem velmi kvalitní zákon, který reaguje na aktuální trendy v oblasti bezpečnosti na silnicích. V následujících měsících se chceme zaměřit na důslednou komunikaci s řidiči i s celou širokou veřejností, aby měl každý přehled o tom, co se na našich silnicích od ledna mění,“ dodává Kupka.

Oproti minulé snaze změnit bodový systém obsahuje tento návrh dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.

Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů. Novela také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h.

Řidičák budete moci nechat doma

Kromě samotné změny bodového systému přináší novela zákona o silničním provozu i několik ulehčení pro řidiče. Od 1. ledna 2024 už nebude nutné mít u sebe při řízení v ČR kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost. Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí. Nic se ale nemění na povinnosti disponovat platným řidičským průkazem. O nový průkaz si řidiči mohou zažádat během pár minut na Portálu dopravy. Úplně stejně odpadá i povinnost mít u sebe v autě osvědčení o registraci vozidla. „Tyto změny původně měly platit od poloviny roku 2025, resortu dopravy se je ale podařilo významně urychlit,“ zdůrazňuje Kupka.

Pokud o to řidič požádá, bude také moci být automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru