Obrnice - V mateřské škole v Obrnicích pokračují práce na její obnově a modernizaci, na řadě je komplexní rekonstrukce dvou přípravných kuchyní.
Výměna podlahové krytiny, obkladů, starého dřevěného výtahu za nerezový, rekonstrukce výtahové šachty, oprava vodoinstalace a pořízení dvou nových myček na nádobí si vyžádá bezmála 999 tisíc korun. „Vybraná firma zahájila rekonstrukci 1. července, do konce prázdnin obnovíme provoz v běžném režimu,“ uvedla ředitelka obrnické mateřské školy Vladimíra Pechanová.
Zhruba třetinu nákladů školka uhradila z investičního fondu a běžného rozpočtu. Zbylou většinu pak z příspěvku obce, jehož navýšení schválili zastupitelé.
Školku, která si v loňském roce připomněla 40. výročí svého založení, obec postupně opravuje a zvelebuje už několik let. Podařilo se získat dotaci EU na zateplení obvodového pláště budovy, v celém objektu se vyměnily koberce za krytinu z PVC a kryty na radiátorech topení. Zásadní revitalizací prošla zahrada školky. Přibyly stromy, keře a záhony, dětí se dočkaly nových herních prvků z přírodních materiálů. V zahradě je také altán, slouží jako zázemí pro letní ekologickou výuku. Loni o prázdninách investice navázaly rekonstrukcí provozní část budovy, jež zahrnovala opravu elektroinstalace a vodoinstalace, podlah, zdiva, omítek, následovala výmalba a výměna sanitární techniky.
„Na řadě je celková rekonstrukce kuchyně a jejího příslušenství včetně výměny technologií. To však bude finančně velmi náročné,“ upřesnila ředitelka.
Na investicích do zkvalitnění zázemí předškoláků a školáků obec podle své starostky Drahomíry Miklošové nešetří, vzdělání patří mezi hlavní priority. "Naše mateřská i základní škola patří mezi uznávané instituce, a to jak mezi odborníky, tak i rodiči. Naše děti jsou úspěšné v různých soutěžích, reprezentují svou školu i obec na celostátní i mezinárodní úrovni. Mají k tomu ideální podmínky i zázemí, a to díky obci, která v posledních letech vydala nemalé prostředky na rekonstrukci a modernizaci obou budov. Budeme v nich i nadále pokračovat," potvrdila.
Mateřská škola nabízí všestranný rozvoj dětí, individuální přístup včetně adaptačního programu pro nové děti, integraci dětí se zdravotním znevýhodněním, rozvoj schopností na základě individuálních vzdělávacích plánů, rozvoj multikulturních vztahů, inkluzívní vzdělávání, environmentální projekty či práci s interaktivní tabulí. Zapojila se také do celostátních projektů zaměřených na rozvíjení jazykových a čtenářských dovedností dětí či jejich bezpečnost. Už sedmým rokem se školka orientuje na podporu vzdělávání dětí většinové společnosti, dětí jiného etnika, dětí cizinců, ale i dětí zdravotně postižených společně v jedné třídě.
Školka úzce spolupracuje s místní základní školou i obecním úřadem. „Společně se žáky základní školy se naše děti účastní kulturních a společenských akcí. Zajišťujeme také doprovodný program pro veřejnost při tradičním setkání s občany jako je Den matek, Den seniorů či Vánoční cinkání,“ doplnila Pechanová.
V letošním roce školka navázala spolupráci také s Národním ústavem pro vzdělávání při projektu Podpora práce učitelů. Spočívá v rozvoji matematické, čtenářské a digitální gramotnosti a informatického myšlení. „Z celé republiky si ústav ke spolupráci vybral 12 vzdělávacích institucí, z toho pouze tři mateřské školy. Jsme náležitě pyšní, že jsme jednou z nich,“ upřesnila ředitelka.
V září nastoupí do mateřské školy 25 nových dětí. Celkem tak bude školku navštěvovat 62 chlapců a dívek, z nichž pět má zdravotní handicap. „Předpokládáme, že dětí s potřebou podpůrných opatření ještě přibude. I celkový počet dětí bude vyšší, každé září přivedou dítě rodiče, kteří z různých důvodů nedorazili k zápisu,“ dodala Vladimíra Pechanová.
(fou)