Most - Nejen o novém přístupu mostecké městské policie k bezpečnosti a prevenci kriminality jsme si povídali s ředitelem Městské policie v Mostě Ing. Jaroslavem Hrvolem. Právě nový přístup Mostu k bezpečnosti, který v dubnu ředitel městské policie prezentoval jako příklad dobré praxe na mezinárodní konferenci v Olomouci, byl impulzem k tomuto rozhovoru.
Jste ve funkci ředitele městské policie 3 roky. Jak se změnila práce městské policie v době Vašeho vedení?
Náplň práce městské policie zůstává stále stejná. Já jsem ale chtěl, aby městská policie více sloužila a pomáhala občanům. Tento trend jsme myslím poměrně dobře nastavili, například plánujeme práci městské policie ve spolupráci s veřejností. Do budoucna bych chtěl, aby si městská police získala větší důvěru občanů a aby se na nás stále více obraceli, když budou potřebovat pomoci v různých životních situacích. Nebáli jsme se také pilotně vyzkoušet práci s asistenty prevence kriminality ve velkém. Máme v ulicích rekordních 19 asistentů a lidé je v ulicích velmi uvítali. Stálo nás to v loňském roce spoustu práce, ale stálo to za to.
Říkal jste, že plánujete práci městské policie ve spolupráci s veřejností. Co to znamená?
Koncem loňského roku jsme udělali průzkum pocitu bezpečí mosteckých občanů. Zúčastnilo se ho 615 respondentů, takže pro nás má vypovídací hodnotu. Bylo tam poměrně hodně otázek, ale naštěstí si s tím občané dali práci a my jsme zjistili řadu podnětů a informací, které pro nás byly nové a zajímavé. A také se ukázalo, že mají zájem situaci společně s námi řešit a ne nám jen nadávat, i když i k tomu jsme jim dali v otevřených otázkách prostor. Z průzkumu máme dvacetistránkovou zprávu, ke které se pravidelně vracíme a využíváme ji ke stanovení priorit. Zjednodušeně – zjistili jsme, co lidi v Mostě trápí a kde můžeme, tam se snažíme pomoci. Také máme nově e-mail, kam se mohou lidé obracet s problémy v oblasti bydlení a bezpečnosti (
To zní zajímavě, můžete uvést nějaký příklad, v čem Vám průzkum pomohl?
Z průzkumu například vyplynulo, že nádraží občané uváděli jako jedno ze čtyř míst, kde se cítí nejméně bezpečně. Přitom reálně, podle statistik, tam žádné zvláštní problémy s bezpečností nejsou. Problém je však samotný pocit bezpečí občanů na tomto místě. Na to jsme zareagovali a zřídili jsme zde služebnu asistentů prevence kriminality. Další služebnu máme v centru a připravujeme novou v bloku 525. Podobně jsme na základě průzkumu pocitu bezpečí zvýšili dohled strážníků a asistentů v parcích. Občané chtěli více kamer a to jim teď také splníme. Plánujeme umístění čtyř nových kamerových bodů do vyloučených lokalit. Konkrétně do lokality stovek a M. G. Dobnera. S využitím průzkumu jsme také vytvořili Strategii prevence kriminality, která pomůže řešit bezpečnostní problémy koncepčně. I tam jsme podněty od občanů zahrnuli.
Dozvěděli jste se v průzkumu ještě něco dalšího, co by stálo za to zmínit nebo občanům vysvětlit?
Ano, například se často objevovala otázka nebo výtka, proč jezdí strážníci jen v autech a nechodí po městě. Na základě počtu přijatých oznámení na tísňovou linku 156 v Mostě musí být k dispozici v terénu nejméně tři „připravené“ motohlídky, abychom mohli občanům garantovat včasné poskytnutí pomoci. Býváme zpravidla na místě první ze všech složek IZS právě proto, že máme v ulicích dostatek motohlídek. Jinak máme dvě stabilní pěší hlídky strážníků, kteří procházejí problémové lokality. Samozřejmě i strážníci z motohlídky odhalují a řeší problémy v ulicích města.
Co Vám ještě občané v průzkumu vytýkali?
Například řešení přestupků v dopravě a rozdávání pokut. Já tomu rozumím, nikdo nedostává pokuty rád. Ale tady bych chtěl zdůraznit, že většinu přestupků v dopravě řeší strážníci na základě oznámení občanů na linku 156. Strážníci posoudí, zda došlo k přestupku, a když ano, jsou povinni přestupek na základě oznámení řešit. Chtěl bych, a strážníkům to opakuji, aby se v dopravě soustředili zejména na závažnější přestupky. Máme proto úseky vytipované ve spolupráci s oddělením dopravy a dopravní komisí magistrátu, kde dochází opakovaně k přestupkům, při kterých může dojít k ohrožení chodců nebo řidičů. Například opakovaně řešíme stání na hraně chodníku u školy, kde musí děti zaparkovaná vozidla obcházet vstoupením do silnice nebo parkování v blízkosti přechodů pro chodce.
Hledá stále městská policie nové strážníky?
Ano. Podařilo se nám díky náborové kampani přijmout čtyři strážníky. Další strážníky ale stále hledáme. Chtěl bych všem zájemcům o práci strážníka říct – přijďte se podívat, vyzkoušet si fyzické prověrky a promluvit si o naší práci. Konkurence na straně zaměstnavatelů v podobných složkách je veliká a my si to uvědomujeme. S většinou zájemců proto mluvím osobně, představuju jim naše zajímavé zaměstnanecké bonusy, že si mohou vydělat slušné peníze a jak říká naše kampaň: pracovat pro své město bezpečnější, pro bezpečnost své rodiny, přátel a známých.
Co plánujete v nejbližší době?
Máme připraveny tři hlavní projekty, na které se nám podařilo získat dotace ve výši bezmála milion korun. O čtyřech kamerových bodech do vyloučených lokalit jsem mluvil. Chceme také vybavit strážníky minikamerami pro záznam při projednávání přestupků. Budou chránit naše strážníky a zároveň je prokázáno, že pomáhají zvýšit profesionalitu strážníků při jednání s občany. Ještě chystáme velký projekt zaměřený na zvýšení bezpečnosti seniorů, dětí a žen. Zahrnuje sdílení úspěšných celostátních preventivně informačních kampaní v Mostě, ale také praktickou výuku bezpečného chování na ulici i doma a reálné sebeobrany pro všechny tři kategorie. Uvažujeme také o jakési alternativě asistentů prevence kriminality, takzvaných správcích lokalit. Ti dohlížejí na bezpečnost a veřejný pořádek jako asistenti, ale ještě k tomu uklízejí nepořádek v lokalitě, jako pracovník technických služeb. Ti by se mi líbili v parcích.
Děkujeme za rozhovor a držíme palce, ať se vše podaří.