Most – Když jsme vloni na jaře přebírali od Autosalonu Most, který prodává vozy Hyundai a Suzuki, Hyundai Tucson, byla to naše první redakční zkušenost s autem typu SUV. Za více než rok jsme vystřídali dvě motorizace a starší i novou modelovou řadu. S celkově zhruba dvaceti tisíci naježděných kilometrů můžeme nyní shrnout naše zkušenosti.
Nejsme motorističtí novináři. Jsme běžní uživatelé, pro které je auto prostředkem k tomu, abychom se včas a bezpečně dostali na místa událostí, ze kterých poté přinášíme reportáže. Občas vezmeme rodinu na výlet (stejně spojený s prací ?), někdy je potřeba něco nakoupit. A už v úvodu můžeme říci, že Hyundai Tucson splnil naše očekávání v každodenním používání naprosto dokonale. A za to patří Autosalonu Most a jeho Hyundai Most náš velký dík.
Vzhled
Už první novodobá generace Tucsonu, kterou jsme měli s 1,7litrovým naftovým motorem, přinesla ještě líbivější vzhled proti modelu ix35, který by se dal považovat za jakéhosi předchůdce. Nový model, který nyní máme s přeplňovanou benzínovou 1,6litrovou pohonnou jednotkou, potom přišel s ještě vylepšeným designem. Působí se svojí mohutnou maskou a chromovaným rámováním ostře, a přitom zároveň docela evropsky. Ani po letech na trhu se tohle auto prostě neokouká. A protože vozíme na dveřích naše loga, jsme vždycky rádi, když se za námi lidi otočí. Podle nás není na silnici o moc hezčích aut a zažíváme přesně to, co majitel auta, který z něj má neustále radost: Když zaparkujeme a odcházíme domů, vždycky se na něj ještě otočíme.
Interiér
Výraznější rozdíl mezi modelem před a po faceliftu jsme našli uvnitř vozu. Přepracované palubní desce teď dominuje displej v samostatné vystupující kapličce. „Tablet“ s navigací, rádiem, ovládáním spárovaného telefonu a dalšími nastaveními je teď o něco výše a pro nás i s pocitem lepšího ovládání. Mediální systém Tucsonu navíc umožňuje spojení s mobilním telefonem prostřednictvím Android Auto a obdobně to funguje i pro jablíčkáře. Aplikace od Googlu (mimochodem v tomto týdnu aktualizovaná s novým vzhledem) sice není ještě oficiálně ke stažení pro Českou republiku, ale dá se do mobilu nainstalovat z jiných zdrojů. Používáme ji pro automatické čtení zpráv, které nám během jízdy přijdou na náš WhatsApp či do Messengeru, oblíbili jsme si také navigaci Waze a hudbu ze Spotify. Váš mobil pak ovládáte přes dotykovou obrazovku auta.
Jízdní vlastnosti
Obě verze Hyundai Tuscon, se kterými jsme zatím v redakci řídili, byly s pohonem předních kol. I v zimě jsme bez problému zvládli cestu do Krušných hor, které letos zažívaly mimořádnou nadílku sněhu. A ve chvílích, kdy jsme projížděli mezi dvoumetrovými vyfrézovanými závějemi, jsme neměli ani na chvíli pocit, že bychom to bez čtyřkolky nezvládli. Nicméně Tucsona si můžete objednat i s pohonem všech kol. Pro naši práci, kdy jsme v drtivé většině případů jen na silnicích a případně polních cestách, varianta předokolky naprosto postačuje. Dieselový motor měl ve srovnání s benzínem nižší dynamiku, ale také nižší spotřebu. Dlouhodobě jsme byli kolem sedmi litrů nafty. Když přijedeme na benzínku se skoro stoosmdesátikoňovou šestnáctistovkou, tankujeme v průměru osm a půl litru na sto kilometrů. Dá se jezdit i o litr méně, ale s takto živým autem už to pak není taková zábava. A tak se někdy stane, že je náš průměr i třeba kolem devíti, devíti a půl litru. Prostě rádi využíváme skvělou dynamiku, kterou vůz má. O hluku uvnitř se nemá moc cenu bavit, interiér je prostě kvalitně ozvučený. Jako laici, kteří jezdí navíc předvídavě, jsme nepocítili ani žádné nedostatky podvozku v zatáčkách. Auto má výše těžiště a není to k silnici přilepený sporťák, kde byste měli pocit, že chybí jakékoliv odpružení. Ale to každý, kdo do něj nastupuje, snad pozná a mírně tomu jízdní styl přizpůsobí. Náš starší model měl ve výbavě i automatickou korekci jízdy v jízdním pruhu. Byla to dost návyková záležitost. Jinak má auto všechny asistenty, co běžně potřebujete a na které si rychle zvyknete. Naší oblíbenou vychytávkou je couvací kamera. Bez té už nechceme žádné auto. Zaparkujete bez obav na centimetr přesně.
Užitné vlastnosti
Moderní technologie nám umožňují vyrážet za reportážemi extrémně na lehko. V podstatě nám stačí mobil, který dneska už disponuje i desetinásobným přiblížením, a tak nahradí i foťák s teleobjektivem. Ale jsou okamžiky, kdy vyrážíme „s plnou polní“. Ke své práci potřebujeme někdy fotoaparáty, kamery, stativy, motorizovaný slider, batohy s notebooky, světla, stabilizátory, mikrofony. To vše se svými brašnami potřebuje docela dost prostoru. A zatím jsme se nesetkali s tím, že by nám kufr nestačil. Zavazadlový prostor v pohodě pojme i nákup pro pětičlennou rodinu, a ještě dovnitř dáte kočárek pro dvojčata. Jasně, jsou i sportovně užitková auta s většími zavazadelníky, ale to jste už potom spíše v jiné rozměrové kategorii, ne u kompaktního SUV. Líbí se nám systém sklápění zadních sedadel, kde si jednou páčkou sklopíte opěradla a místa rázem přibývá. Do auta jsme nemohli na zadní sedadla instalovat vedle sebe tři dětské sedačky s Isofixem. Ostatně takových aut, která mají vzadu tři samostatná sedadla, je jako šafránu. Hledat musíte spíš mezi rodinnými VANy či dodávkami, takže tohle asi nelze považovat za chybu.
Hodnocení
Získali jsme pro práci nádherné auto, které přesně plní naše požadavky. Má odpich, vevnitř dostatek místa, cítíte se v něm prostě dobře. A když si vezmete, že nové můžete nyní pořídit (s mírně odlišnou výbavou než máme my) už za nějakých 450 tisíc, těžko se bude hledat obstojná konkurence. S naprosto klidným svědomím jej doporučíme každému, kdo hledá SUV. Občas jsme se setkali s udiveným výrazem, proč zrovna Hyundai. Ale vězte, že tyhle moderní korejské vozy jsou skvělé svým továrním zpracováním, výdrží, vzhledem i cenou. Někdy se to těžko vysvětluje zarytému příznivci starých jedna devítek v tédéíčku, ale zatím každý, kdo se s námi svezl, musel svůj názor změnit. Daní za živé svezení se potom někomu může zdát lehce vyšší spotřeba. Ale když ono tak parádně sviští…