Most - Trendy technického vývoje a chuť zákazníků kupujících nové automobily se v posledních letech výrazně mění. Hybridní a elektrické vozy už nejsou pouhým doplňkem modelových řad výrobců z celého světa, kteří se se stále přísnějšími emisními limity snaží vytvořit silnou elektrifikovanou páteř své produkce.
V současné době se na trhu setkáváme s různými typy elektrifikovaných modelů, z nichž některé využívají elektrický pohon jen částečně, jiné jsou na něm naopak zcela závislé. V zásadě existuje 5 druhů elektrifikovaných vozidel.
Modelová řada značky Hyundai již dlouhodobě nabízí elektrifikované modely a pokrývá všechny druhy elektrických pohonů – mild-hybridní, hybridní, plug-in hybridní, čistě elektrický a elektrický pohon s vodíkovým palivovým článkem. Pojďme si představit jednotlivé konstrukce elektrifikovaných pohonů a zjistěme, jaké jsou jejich výhody, nebo naopak nevýhody.
MILD-HYBRID (MHEV)
Mild-hybridní pohon je zpravidla nejjednodušší a v současnosti stále více používanou konstrukcí hybridního pohonu. Elektromotor podporuje funkci běžného spalovacího motoru, ale vůz neumí jet čistě na elektrický pohon.
Automobily s mild-hybridním pohonem jsou vybaveny elektrickou sítí pod napětím 48V, malým akumulátorem pro uložení elektrické energie, elektromotorem tzv. startér-generátorem podporujícím klikovou hřídel motoru a který také umožňuje hladké startování a zhasínání motoru a nehrozí tak obávané opotřebování startéru, kterým zde slouží jen pro první nastartování motoru. Systém se automaticky dobíjí rekuperací brzdné energie a není potřeba jej připojovat k externímu napájecímu zdroji.
Mild-hybridní modely v nabídce Hyundai: i20 MHEV, i30 MHEV, Kona MHEV, Tucson MHEV
HYBRID (HEV)
Hybridní pohon se skládá z klasického spalovacího motoru (převážně zážehového), kterému napomáhá elektromotor. Spalovací a elektromotor spolu vzájemně spolupracují, kdy nejvíce oceňovaná pomoc elektrmotoru přichází např při rozjezdech ale i v dalších režimech kdy přijde vhod jeho vysoký točivý moment.
Základní hybridní pohon nelze nabíjet z externího zdroje a elektrická energie se získává pouze rekuperací brzdné energie. Modely s hybridním pohonem dosahují znatelného snížení spotřeby oproti běžným automobilům pouze se spalovacím motorem.
Hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq HEV, Kona HEV, Tucson HEV, Santa Fe HEV
PLUG-IN HYBRID (PHEV)
Plug-in hybridní pohon je rozšířenou verzí obyčejného hybridního pohonu, ale vozy s tímto hnacím ústrojím disponují trakčním akumulátorem s větší kapacitou a výkonnějším elektrickým motorem. Nejdůležitějším rozšířením elektrické sítě plug-in hybridního vozu je zásuvka, se kterou lze nabíjet elektrickou energii z vnějšího zdroje.
Plug-in hybridní vozy nabízejí kombinaci městského ježdění na elektřinu s dojezdem více než 50 kilometrů a běžného mimoměstského ježdění pomocí spalovacího motoru a při jízdě s nimi se nemusíte obávat omezeného dojezdu. Nabíjení z externího zdroje není povinností, ale pravidelným dobíjením lze výrazně snížit provozní náklady.
Plug-in hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq PHEV, Tucson PHEV, Santa Fe PHEV
https://www.youtube.com/watch?v=BYC1cX4sJRA
ELEKTROMOBIL (EV – ELECTRIC VEHICLE)
Elektromobil pohání pouze jeden nebo více elektromotorů, které získávají elektrickou energii z velkého trakčního akumulátoru, který je u většiny modelů uložen v podlaze karoserie. Běžné elektromobily disponují dojezdem v řádu stovek kilometrů (Kona EV Power až 484 km), a díky neustále se rozšiřující se síti nabíjecích stanic ho lze s trochou plánování využít i na pravidelné jízdy po celé republice.
Pohodlnému využití elektromobilu výrazně pomůže nabíjecí stanice tzv. wallbox, jejíž pomocí může nabíjet přes noc za výhodnější tarif a tak ušetří nejen čas strávený např v garážích obchodních center ale i finanční prostředky.. Největší nevýhodou elektromobilů je vysoká pořizovací cena, ale následný provoz je v dnešních dnech relativně levný. Elektromobily jsou tak nyní vhodné nejen pro každodenní ježdění ve městech.
Elektromobily v nabídce Hyundai: Ioniq Electric, Kona Electric
ELEKTROMOBIL S VODÍKOVÝM PALIVOVÝM ČLÁNKEM (FCV – FUEL CELL VEHICLE)
Vodíkový elektromobil je další variantou elektromobilu, ale elektrickou energii nezískává z velkokapacitních akumulátorů, nýbrž z palivových článků. V palivovém článku dochází k elektrochemické reakci vodíku za přítomnosti kyslíku, čímž vzniká elektřina pro pohon elektromotorů a odpadní látkou je voda, která je odváděna mimo vozidlo.
Provoz elektromobilů s vodíkovým palivovým článkem je bohužel v České republice znesnadněn především absencí plnících stanic na vodík. Během roku 2021 by se tato situace měla změnit, protože na území České republiky budou otevřeny hned čtyři plnící stanice, z nichž jedna bude stát v nedalekém Záluží u Litvínova.
Zdroj: hyundai.cz, autoweb.cz