ČR - Ani poměrně vysoké teploty provázející letošní zimu nezaručují vyloučení rizik, s nimiž je třeba počítat v mrazivém počasí nebo za odtávajícího sněhu s blížícím se jarem. Varování nyní platí zejména pro horské oblasti.
Při teplotách kolem 0 stupňů Celsia se totiž řidiči za volantem mohou setkat jak s ledovkou, tak s rozbředlým sněhem. Proto je velmi důležité sledovat, jakými úseky právě projíždíte, a přizpůsobit tomu způsob jízdy.
Řidiči musejí být podle instruktorů bezpečné jízdy mosteckého autodromu ve střehu, musejí přemýšlet o tom, kudy právě jedou. Při přejezdu z otevřeného prostoru do lesa je třeba počítat s tím, že přilnavost pneumatik k povrchu vozovky bude nízká, a auto tedy hůře ovladatelné. V otevřeném prostoru zase hrozí námraza, například vlivem studeného větru.
Doporučují také nechávat si dostatečný odstup od ostatních vozidel. „Pomůckou při rozpoznávání, zda venku namrzá, je sledování vody. Tedy jak se rozstřikuje od kol kolemjedoucích aut, případně poslouchat odrazy vody přenášené pneumatikami do podběhů. Čím tišší je zvuk, tím více přituhuje. Důležité je nepodcenit situaci,“ radí experti.
Jedním z nejčastějších omylů řidičů je domněnka, že pokud je teplota vzduchu vyšší než nula stupňů Celsia, nehrozí náledí. Stačí totiž, aby silnice byla promrzlá. V takovém případě mohou srážky dopadající na promrzlou silnici namrzat i při teplotě tři stupně nad nulou. I proto jsou moderní automobily vybaveny kontrolkou, která řidiče upozorní na pokles venkovní teploty pod čtyři stupně Celsia.
Nebezpečné je především lokální náledí, se kterým řidič nepočítá a které často vzniká náhle a v místech, kde by jej nikdo nečekal. Nejčastěji se pak objevuje na mostech a přemostěních. Obzvláště nebezpečným jevem, který při teplotách kolem bodu mrazu vzniká, je takzvaný černý led. Jde o tenkou průsvitnou vrstvu ledu na asfaltu, která vytváří dojem, že je cesta pouze mokrá či dokonce i suchá.
Odborníci na bezpečnou jízdu upozorňují také na časté přeceňování významu zimních pneumatik. „Jednoznačně je třeba na zimu přezout. I sebelepší zimní pneumatika má ale své limity. Na suchu nebo mokru, i když je kolem nuly, by se proto řidič neměl chovat, jako by si vyjel v horkém létě,“ nabádají mostečtí instruktoři.