Žatec – Rozměry tohoto podniku jsou úctyhodné. Na délku má hala 831 metrů, na šířku 86 a v pohodě by přikryla Václavské náměstí. Stojím u továrny Nexen v průmyslové zóně Triangle, téměř na pomezí Žatecka, Chomutovska a Mostecka.
Na české poměry je Nexen unikát. Jde o jednu z nejmodernějších továren na výrobu pneumatik na světě a jediný výrobní podnik korejské společnosti v Evropě. A jde o třetí největší zahraniční investici v novodobé historii České republiky.
Dostávám příležitost projít si obří halou a sledovat proces vzniku pneumatiky. Vyrábějí tu obutí pro osobní automobily. Protože jde o velmi vyspělou technologii, chrání si firma své know-how a je zakázáno uvnitř závodu fotit. Díky oficiálním snímkům Nexenu si ale můžete alespoň částečně udělat představu, jak to uvnitř vypadá.
Areál továrny Nexen v průmyslové zóně Triangle. Foto: Nexen
Postupně ve skupince pozvaných novinářů procházíme výrobou, ve směru od Prahy na Chomutov. Sledujeme zavážení materiálu, míchání gumy, vznik jednotlivých vrstev budoucí pneumatiky až po proces jejich skládání. O to se stará technologicky nejvyspělejší zařízení na světě. Výsledkem je, jak tady říkají, green tire, zelená nebo přesněji surová pneumatika. Ještě není úplná a barvu má normálně černou. Má již svůj budoucí tvar, základ dezénu, ale je ještě třeba jí dát finální podobu ve formách při vulkanizaci.
Proces skládání jednotlivých vrstev. Foto: Nexen
Co bere dech, je vysoká míra automatizace. V Nexenu je nyní ve směnovém provozu zaměstnáno přes 830 lidí. Na velké ploše se zaměstnanci tak rozprostřou, že je zde větší pohyb automatických vozíků Hanwha než lidí. Alespoň to tak působí. Po továrně se totiž pohybují desítky elektrických přepravníků. „Vozík je naprosto bezpečný, buďte bez obav,“ uklidňuje náš průvodce po této části závodu Miroslav Janega, manažer kontroly kvality. Kromě toho tu žluté robotické paže nakládají jednokolejné vozíky pod střechou, aby pneumatika doputovala na poslední výrobní proces, již zmíněnou vulkanizaci. V jeden okamžik jsou tu schopni vyrobit 160 pneumatik při zhruba dvanáctiminutovém cyklu vulkanizace. Když pneumatika opustí formu, je hotová tak, jak ji znáte z obchodu.
Automatické LGV vozíky přepravují po továrně materiál přesně tam, kde je v danou chvíli zapotřebí. Foto: Nexen
Ještě se ale musí dostat do skladu a poté na nákladní vozy směřující k zákazníkům. Jakmile projdou „gumy“ procesem kontroly, míří do automatického skladu. Zde se o vše stará počítačový program ovládající další roboty a samostatně se pohybující vozíky. Sklad je ta nejvyšší budova, kterou vidíte při dobrých podmínkách třeba až ze žateckého Chmelového majáku nebo mosteckého Hněvínu. V hale s rozměry 50 metrů na výšku a šířku a osmdesátimetrovou délkou je tma. Světel zde není potřeba, stroje je nepotřebují. Maximální kapacita skladu je 360 tisíc kusů pneumatik. Sklad je schopen naskladnit a vyskladnit až 15 600 kusů pneumatik denně.
Sklad vyrobených pneumatik je v této vysoké budově. Foto: Nexen
Ty se pomocí teleskopických pásů přesouvají až do přistavených návěsů. Až tady vidím první těžší manuální práci. Skládání pneumatik na nákladní auto tu zatím stroje neumí. A ještě jedna zajímavost: Na kamion se vejde až 1200 pneu a jsou tu schopni naložit do jedné zakázky klidně padesát i šedesát druhů gum.
Kromě výrobního procesu jsme pozvaní i do jídelny. U stolu sedíte po jednom, odděleni jste plexiskly. O všudypřítomných rouškách nemluvě, ty zde nosí lidé neustále a všude už od února. Zaměstnanci mají na výběr z několika jídel, v menu je vždy i možnost jídla přímo od korejské kuchařky. Počítejte s tím, že opravdu pálí.
Prostor kantýny. Foto: Nexen
Na kvalitu svých výrobků jsou zde hrdí. Ale jak říká instruktor bezpečné jízdy na polygonu u mosteckého autodromu Jiří Parma, kam jsme nakonec také s dalšími novináři pozvaní: „I sebelepší pneumatika v rukách špatného řidiče má své limity.“