Horská střediska v Česku hlásí připraveno. Do hygienických opatření musí investovat miliony korun
Klínovec. Ilustrační foto
Most

Česko - Start letošní zimní sezóny je pro horské regiony nezvyklý. Přestože jsou zimní hory jedním z nejzdravějších prostředí, střediska přijala specifická opatření i vlastní semafor v reakci na Covid-19.

Opatření mají návštěvníkům zajistit maximální jistotu bezpečnosti a regionům stabilní návštěvnost. Do bezpečnosti letos areály investují miliony korun, každý řádově statisíce. Podle ankety Asociace horských středisek návštěvníky čekají také novinky jako modernizace dopravních zařízení a zasněžování, rozšíření tratí, zprovoznění několika selfservice pointů a další rozvoj online služeb. Do modernizace letos střediska investovala 750 milionů Kč. Průměrné ceny skipasů se nezvýší.

Horská střediska mají připravený plán opatření a statisícové investice do bezpečnosti

V ČR je 98 % lanovek otevřených a doba jízdy je kratší než 9 minut, takže riziko infekce je nízké. Přesto skiareály přijímají protiepidemická opatření, aby byli jejich návštěvníci, zaměstnanci i místní obyvatelé v bezpečí. „Máme pro letošní rok zpracovaný Plán připravenosti a Semafor bezpečnostních a hygienických opatření, která na horách budou platit. Tato opatření zároveň konzultujeme s hygieniky z ministerstva zdravotnictví.

Přestože je pobyt na horách bezpečný, chceme poprosit i samotné návštěvníky, aby tato opatření dodržovali a nezapomínali na osobní odpovědnost. Naše zdraví leží v rukou všech,“ říká Kateřina Neumannová, prezidentka Asociace horských středisek. Zajištění hygienických opatření bude skiareály stát miliony korun, jedno středisko tak jenom v zimě investuje několik set tisíc Kč.

Provoz lyžařských areálů je specifický, na což reaguje set opatření AHS. Ten obsahuje obecná ustanovení vycházejících z vládních nařízení i konkrétní návrhy řešení pro dopravní zařízení, půjčovny a lyžařské školy, restaurace (Aprés ski) a další služby. Skiareály prosazují například sjednocení opatření pro lanové dráhy a lyžařské vleky, nebo upřesnění definice „venkovní sportoviště“.

„Konkrétně budou střediska zajišťovat například vyznačení rozestupů u pokladen a na nástupištích, desinfekci vnitřních i vnějších prostorů, kontrolu šátků či roušek, nové možnosti online nákupů i plateb a další. Můžeme se také připravit na úpravu organizace v lyžařské škole, nebo změny v pojetí akcí typů Aprés ski,“ upřesňuje ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot.

Nebýt covidu, skiareály by do letošní zimy investovaly rekordní miliardu korun

Přestože na jaře skiareály utrpěly ztráty, netýkaly se jich prakticky žádné náhrady v rámci vládních kompenzačních programů. Na druhou stranu vítají nově zavedené snížení sazby DPH na jízdné na vlecích. Skiareály i tak byly nuceny pozastavit některé plánované investice v celkově výši nejméně 350 milionů korun.

„Některé větší rozjeté investice už nebylo možné zastavit. Mezi největší rozvojové projekty letos patří nové lanové dráhy v Říčkách, Mladých Bukách a na Kraličáku. I přes pozastavené investice se tak celková výše těch uskutečněných před letošní zimou vyšplhala na 750 mil. Kč, což je o 150 milionů více než v loňském roce. Za normálních okolností by se letos investovala rekordní miliarda korun,“ informuje Knot z AHS.

Stejně jako loni, i letos skiareály investovaly významnou část peněz do technického zasněžování. Jednak do jeho rozšíření, jednak také do zvýšení jeho efektivity a do modernizace technologií na zasněžování. „Vyšší účinnost těchto strojů přináší významné šetření potřebné vody a energií. Kromě zasněžovacích systémů se typicky jedná například o nákup technologie Snowsat, která zefektivňuje strojovou úpravu sněhu,“ vysvětluje Knot. Dále putovalo nejvíce peněz do budování a propojování sjezdových tratí, modernizace strojů na úpravu sjezdovek a rozšíření možnosti online služeb.

„Na horách odpovědně a ve zdraví“

Pohyb ve venkovním prostředí v přírodě pozitivně ovlivňuje imunitu i psychiku člověka, což potvrzuje také uznávaný lékař a zároveň sportovec profesor Pavel Pafko: „Je potřeba, abychom se i v zimě dostávali do venkovního prostředí a pohybovali se. Pohyb venku, samozřejmě i na horách, je nejlepší prevence jakékoli infekce. Nutné je samozřejmě respektování a dodržování hygienických nařízení.“

Střediska připravují informační doporučení pro odpovědné sportování na horách tak, aby se lidé pohybu nevyhýbali a využívali přednosti hor. „Věřím, že i přes nutná koronavirová opatření si lze letos užít velmi příjemné lyžování a pobyt na českých horách. Tím prospějete nejen svému zdraví a náladě, ale podpoříte i velmi těžce zkoušený segment cestovního ruchu,“ uzavírá Kateřina Neumannová.

Letní sezóna a kampaň na podporu lyžařů s CzechTourism

Přestože během dvouměsíčního období letních prázdnin došlo ke zvýšené návštěvnosti hor v průměru o 15 % oproti loňskému roku, v celkovém měřítku nelze letní sezónu, která normálně trvá od května až do října, považovat za povedenou. V jarních a podzimních měsících totiž došlo k výraznému propadu. S kampaněmi na podporu horského turismu tak bude skiareálům i letos pomáhat agentura CzechTourism.

Ta je připravena spustit na sousedních trzích (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) on-line kampaň na sociálních sítích a webech se zpravodajskou a cestovatelskou tematikou s cílem přilákat zahraniční návštěvníky do českých zimních středisek, lázní a do měst na advent. Kampaň na propagaci zimních středisek v hodnotě cca 8 miliónu korun bude odkazovat na internetové stránky www.visitczechrepublic.com. Vedle ní poběží na okolních trzích, v Dánsku a v Nizozemsku ještě samostatné televizní, rádiové, online a venkovní kampaně v celkové hodnotě cca 9 milionů korun.

„V Dánsku jsme již propagaci Česka jako ideální zimní destinace zahájili billboardovou kampaní v kodaňském metru a na vlakových nástupištích. Billboardy bychom v druhé polovině října měli oslovit asi 3,5 milionů Dánů,“ říká Jan Herget ředitel agentury CzechTourism.

Kromě výše uvedených kampaní připravuje agentura jako každý rok také tematický obsah na cestovatelském portálu Kudyznudy.cz se samostatnou landing page „Na hory“. Zde budou postupně aktualizovány informace za jednotlivá střediska. „Na konci října také spustíme novinku – aktuální sněhové zpravodajství. Následovat budou ceníky jednotlivých zimních středisek a s ohledem na počasí i tipy kam vyrazit na běžky či za bruslením,“ doplnil Herget.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru