Most - Nepít je umění! S tímto heslem startuje 11. ročník tradiční zdravotně osvětové kampaně Suchej únor, která pomáhá široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Důvodem je nadměrná spotřeba alkoholu v ČR.
Rizikově u nás pije více než jeden milion lidí. Loni se podle průzkumů zúčastnilo Sucháče přes 13,5 % dospělé populace - každý druhý konzumaci omezí i po únoru. Účastníci „Sucháče” se mohou registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz.
Městská policie Most je partnerem této výzvy již druhým rokem. „Při naší profesi se s následky nadměrného užívání alkoholu u lidí setkáváme denně. A to nejen za volantem, ale také třeba ve vztahu k násilí v rodině nebo vůči zasahujícím strážníkům. Prakticky denně také vyjíždíme na oznámení o člověku ležícím na ulici. V naprosté většině se jedná o osobu pod vlivem alkoholu,“ vysvětluje zapojení do kampaně Suchej únor Jaroslav Hrvol, ředitel Městské policie Most.
Kampaň Městská policie Most podpoří komunikační podporou směrem k veřejnosti a také jako zaměstnavatel.
„Suchej únor podporujeme proto, abychom i my pomohli upozornit na rizika spojená s užíváním alkoholu. Chceme muže i ženy podpořit, aby aspoň na krátkou dobu vyzkoušeli nepít alkohol a mohli tak posoudit benefity, které jim to přinese. Stejně jako loni jsme oslovili také naše zaměstnance, aby si svůj vztah k alkoholu během února společně otestovali," doplnil Jaroslav Hrvol, ředitel Městské policie Most.
Co přináší Suchej únor účastníkům?
Ročník 2023 rámuje téma střízlivého posouvání hranic skrze autentickou tvorbu a kreativitu. Nepij a tvoř! „Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou. To všechno se dá říct taky o umění: z dálky možná žádná velká práce, ale ve chvíli, kdy člověk sám čelí prázdnému plátnu, světlu na jevišti nebo bílé stránce, chápe hodnotu díla úplně jinak. V Sucháči si myslíme, že svoje umění může objevit každý – hledá-li mimo vlastní hranice všednosti a komfortu,” popisuje letošní téma Petr Freimann.
Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci „Sucháče” se mohou tradičně registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz. Lidé se mohou zapojit tak, že předvedou pro Sucháč 2023 svoje umění! Mohou se držet svého talentu nebo zkusit něco úplně nového. Dílo pak natočit, vyfotit, nahrát, napsat, namalovat, vysochat, ale hlavně sdílet! A to s hashtagy #nepitjeumeni a #suchejunor.
Kampaň Suchej únor zná již 84 % české populace ve věku 18+. Počet lidí, kteří v loňském roce deklarovali účast, se vyšplhal na 13,5 %, tedy v přepočtu na 900 000 lidí. Důležitá je i úspěšnost účastníků kampaně se sušením, která je poměrně vysoká. „Úspěšně dokončenou měsíční abstinenci deklaruje zhruba 90 % lidí, kteří se do kampaně zapojí. Kampaň Suchej únor znají více než čtyři pětiny oslovených a významná většina z nich – 78 % – s ní také sympatizuje,” komentuje čísla Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen Admosphere, která pro Suchej únor realizuje pravidelná šetření na Českém národním panelu.