ČR - Stovky dálničních a železničních mostů z šedesátých až osmdesátých let projdou v následujících měsících mimořádnými kontrolami. Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravy cesty také identifikují mosty z uvedeného období nad dálnicemi, silnicemi I. třídy a železnicí, které jsou ve správě krajů. Ty by měly svoje mosty také zkontrolovat.
Ministr dopravy Dan Ťok naposledy informoval o případu mostu v Karlových Varech, který se musí nečekaně zbourat místo rekonstrukce. „Doubský most v Karlových Varech je v horším stavu, než se čekalo. Problém byl odhalen při rekonstrukci mostu. Místo opravy tak musí být zbourán a postaven zcela nový. V tomto případě zafungoval kontrolní mechanismus ŘSD. Podobné mosty z šedesátých až osmdesátých let nechá ŘSD a SŽDC v následujících měsících mimořádně zkontrolovat,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Podle systému hospodaření s mosty, tzv. BMS (bridge management systém) není v havarijním stavu v současnosti žádný dálniční most, šest jich je na silnicích I. třídy, které budou buď zbourány, nebo rekonstruovány. Na železnici není žádný problematický most.
V Mostě se nyní připravuje k demolici most přes železnici v části Rudolice. Silničáři také na podzim začnou rozebírat most pod Hněvínem na silnici z Litvínova do Mostu. V Loučné opravují most na silnici do Oseka a uzavřeli zde dopravu. Stavba nového mostku čeká také Nemilkov na silnici k počeradské elektrárně.
Běžná kontrola mostů se dělá jednou za rok, hlavní jednou za šest let, mimořádná pak na konci záruční lhůty nebo v případě požáru nebo přírodních katastrof.
„K podobné kontrole vyzveme i kraje, které mají ve správě silnice II. a III. tříd., zejména ty, které vedou nad dálnicemi i železnicemi. Je potřeba, aby naši občané věděli, že česká dopravní infrastruktura včetně mostů je bezpečná, že děláme všechno pro to, aby mosty byly v pořádku,“ doplnil ministr Ťok s tím, že v případě doubského mostu zafungoval dobře nastavený kontrolní systém a ŘSD.