Podle statistik dlouhodobě v České republice klesá nezaměstnanost. Zejména v Ústeckém kraji rostou průmyslové zóny jako houby po dešti, nové firmy svým zaměstnancům nabízejí vedle zajímavých příjmů i další benefity. V zastoupení zaměstnavatelů dominují zahraniční společnosti, které v České republice otevírají výrobní haly, a aby volná pracovní místa obsadily kvalifikovanými zaměstnanci, předhánějí se výší mezd i pracovními podmínkami. Přesto však řada obyvatel příhraničních regionů odchází za prací do Německa.
Za prací do Německa odcházejí i vzdělaní lidé
Pro koho je tedy zajímavá práce za hranicemi, když se pracovní podmínky v tuzemsku zlepšují? „Důvodem pro odchod do práce v Německu bývá často štědrý sociální systém. Od prvního dne s německou pracovní smlouvou mají i Češi nárok na Kindergeld, tedy přídavky na děti, které jsou určeny všem rodinám a jejich výše je ve srovnání s českými přídavky na zcela jiné úrovni. Další motivací je nárok na důchod z Německa po pouhých odpracovaných pěti letech i pestrá nabídka práce v Německu v různých oborech,“ míní personalista Zdeněk Drozda z personální agentury Starke Jobs Marienberg.
Podle Zdeňka Drozdy nelze nijak paušalizovat české zaměstnance, kteří práci v Německu našli. „Mezi Čechy, kteří za prací do Německa dojíždějí, jsou zastoupeni vysokoškoláci stejně jako lidé se základním vzděláním, někteří umí německy na vysoké úrovni, jiní zase neuměli téměř nic. O tom, kdo práci získá, rozhodují společnosti samy, nikoli personální agentura, ta může zaměstnance pouze doporučit. Konečné rozhodnutí ale přichází až od koncových firem.“
Řidič a operátor výroby jsou v Německu nejobsazovanější pozice
Právě Starke Jobs je jednou z personálních agentur, které fungují jako zprostředkovatelé práce za hranicemi. Její čtyři pobočky ve městech Marienberg, Annaberg, Aue a Bautzen denně hledají práci desítkám aktivních uchazečů a s dalšími zájemci vedou vstupní pohovory. „Největší zájem ze strany Čechů registrujeme na nabídky práce v Německu na pozice typu operátor výroby, elektrikář, svářeč nebo řidič kamionu,“ uvádí Zdeněk Drozda z pobočky v Marienbergu.
Podle něj roste v posledních letech zájem o řidiče. „Těch je v Německu nedostatek, což se projevuje i na platech, které německé spedice řidičům nabízejí,“ říká Zdeněk Drozda. V současné době se na stránkách agentury objevuje nabídka práce v Německu na pozici řidiče stále častěji, některé se základnou v příhraničí v blízkosti měst Chomutov nebo Karlovy Vary, v portfoliu se objevují ale také nabídky práce řidiče v Bavorsku.
Krize v automobilovém průmyslu otevřela dveře řemeslům
Německým trhem práce v posledním roce zahýbala také dieselová krize, emisní skandál, obchodní spory Spojených států s Čínou i hrozící brexit. Tohle všechno ve velké míře ovlivňuje trh s automobily, který v celém Německu zaměstnává nejvíce lidí. Firmy z oblasti automotive jsou hojně zastoupené i mezi zaměstnavateli v německé části Krušných hor, kam za zaměstnáním dojíždí právě Češi. „Počátkem roku jsme zaznamenali úbytek pracovních nabídek do oblasti automotive, s řadou zaměstnanců dokonce firmy ukončily spolupráci pro nadbytečnost. Valné většině našich zaměstnanců jsme dokázali najít práci takřka ihned v jiných oborech,“ popisuje Zdeněk Drozda aktuálně hojně diskutovanou německou krizi v automobilovém průmyslu.
Automobilová krize však má svůj přínos především pro řemeslo. „Tradiční řemesla v Čechách i v Německu stála v posledních deseti, patnácti letech mimo zájem veřejnosti, automobilová krize ale ukázala, že v Německu existuje stále dost řemeslných firem, kterým chybí kvalifikovaná výpomoc,“ přibližuje Zdeněk Drozda pozitiva automobilové krize pro jiné obory. „Zvýšená poptávka byla v tuto dobu zaznamenána po elektrikářích, truhlářích, svářečích nebo kovoobráběčích. V nabídkách práce se objevila v podstatě všechna řemesla“ dodává s tím, že zájem o řemeslníky stále trvá, neboť se řemeslné podniky dodnes potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil.
V květnu letošního roku zaznamenala personální agentura Starke Jobs novou vlnu poptávky po zaměstnancích zpět do oblasti automotive. „Všechny čtyři pobočky vrátily zpět do automobilového průmyslu v krušnohoří více než 70 zaměstnanců, další volné pozice v automotive se otevírají. Obsazovat je hodláme novými zájemci, řada původních zaměstnanců totiž zůstává v nových oborech, práce v Německu je tak přístupná dalším zájemcům,“ dodává Zdeněk Drozda.