Most - Inkluze je proces, jehož snahou je nastavení takového systému vzdělávání, který umožňuje všem dětem bez rozdílu plnit povinnou školní docházku a podporovat rovné šance na vzdělávání.
V inkluzivní škole se spolu vzdělávají děti zdravotně postižené i děti bez postižení, děti nadané, děti cizinců, děti z různých etnik nebo děti pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí.
V Mostě je od září 2016 realizován projekt z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání s názvem „Inkluze na mosteckých školách aneb Lepší KLIMA i v Mostě“. Hlavním posláním projektu je přispět k zavedení proinkluzivních opatření ve školách a podpořit rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání všech žáků bez ohledu na jejich znevýhodnění. To umožní zvýšit šanci na úspěch pro každé dítě.
Projekt nastavuje vhodné podmínky pro uplatňování proinkluzivních opatření ve školách, zabývá se různými učebními strategiemi, podporuje žáky i pedagogy. Je do něj zapojeno 8 mosteckých základních škol. Jednou z nich je základní škola v ulici Zdeňka Štěpánka. Zapojení této školy do projektu popsala školní koordinátorka inkluze Jana Pátková: „V naší škole zavádíme proinkluzivní opatření průběžně. Vzděláváme žáky s lehkým mentálním postižením, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zkušenosti máme i se vzděláváním žáků se zdravotním postižením, ale i žáků z nepodnětného prostředí. V plnění nastavených opatření dopomáhá letos pedagogům 7 asistentů pedagoga. Díky projektu byly vytvořeny pozice 3 školních asistentů, kteří se zapojili do širokého spektra aktivit školy – vykonávají činnosti ve třídách, asistují ve školní družině, pomáhají při výkonu dohledů ve školní jídelně, zpracovávají výukové pomůcky, řeší administrativní úkoly aj.
Žákům letos škola opět nabízí kroužky pro podporu rozvoje se zaměřením na matematickou, digitální a technickou a přírodovědnou gramotnost, rozvoj logiky a strategie myšlení. Kroužky probíhají po vyučování jednou za týden. V průběhu setkání jsou využívány různorodé pomůcky a vybavení zakoupené v rámci projektu. Pro velký zájem se žáci scházejí i na turnajích, kde porovnávají své herní strategie.
V projektu je nabízena také aktivita spojená s účastí „starších kamarádů“ ze středních škol. Součástí akce je prezentace starších kamarádů, beseda či praktické ukázky ze života střední školy tak, aby naši žáci měli konkrétnější představy o tom, co je možné studovat po skončení základní školy.
Přínosem pro školu je i finanční podpora pro nákup pomůcek, které umožní větší individualizaci a cílenou podporu žáků. Výběr je široký a žáci je mohou využívat jak v kroužcích, tak v průběhu výuky, individuálně či ve skupinách.
Ve škole jsou opakovaně pořádány osvětové workshopy určené pro zákonné zástupce žáků 5. a 9. ročníku. Cílem je seznámení a orientace v nabídce středních škol, výběr vhodného oboru, zásady podání přihlášky k následnému studiu.
Pedagogům projekt nabízí profesní rozvoj – umožňujeme vzdělávání na seminářích a kurzech, poradenství, metodické vedení i supervizní podporu. Získané znalosti či dovednosti si pedagogové následně ověřují v praxi.“
Autor: Andrea Gregorová