Bílina - Aktuálně řešený projekt, který počítá s vedením silnice I/13 v tunelu pod částí Bíliny, je poslední možnou variantou, jak odstranit úzké hrdlo na jinak čtyřpruhové silnici mezi Teplicemi a Mostem. Ředitelství silnid a dálnic ČR (ŘSD) a město Bílina proto hledají cesty, jak projekt prosadit.
Hlavním problémem jsou vysoké náklady tunelového řešení, které se pak odrážejí v ekonomické efektivitě stavby. První koncept technicko-ekonomické studie vyšel předběžně jako ekonomicky neefektivní. „Na základě výsledků dopravního modelu jsme upravili řešení mimoúrovňové křižovatky u lázní Kyselka tak, aby tunel využívala i doprava přijíždějící do Bíliny po silnici II/257 od Loun. Tím se předpokládaná intenzita dopravy v tunelu zvýšila z 13 000 vozidel za den na přibližně 18 000 vozidel za den. Ani tak se ale zřejmě nedostaneme na úroveň, kdy by stavba ekonomicky vyšla,“ řekl na setkání zástupců ŘSD a města Bíliny Michal Vrabec z generálního ředitelství silnic a dálnic. K prosazení stavby, jakožto posledního možného řešení úpravy silnice I/13, proto bude potřeba dalších argumentů.
Vzhledem k současnému vedení silnice I/13 převážně dvoupruhovým průtahem města se semafory a kruhovými objezdy, navíc v těsné blízkosti řeky Bíliny, je argumentů více než dost. „Jsme připraveni aktuální tunelovou variantu prosadit. Důvodů je celá řada, ať už se jedná o kvalitu ovzduší, hlukovou zátěž, ochranu historického centra nebo i řeky Bíliny, která má v budoucnu zásobovat jezera vzniklá na místech vytěžených lomů, které by měly sloužit po výstavbě vodních elektráren jako energetický zdroj s kapacitou v rozmezí 1000 až 2000 megawatt,“ vyjmenovala několik stěžejních argumentů starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová. Záměr celého projektu by měla Centrální komise Ministerstva dopravy řešit v listopadu tohoto roku.
Příprava tunelové varianty však nadále pokračuje. ŘSD ČR v rámci požadavků vyplývajících z dokumentace vlivu stavby na životní prostředí provádí průzkum ovlivnění stavby na krajinný ráz nebo migrační studie. Jedná se o dlouhodobé činnosti, které ve výsledku mohou celou přípravu projektu významně urychlit.