Příprava tunelu v Bílině pokračuje, ekonomicky stavba nevychází. Hledá se efektivnější varianta
Foto: město Bílina
Most

Bílina - Aktuálně řešený projekt, který počítá s vedením silnice I/13 v tunelu pod částí Bíliny, je poslední možnou variantou, jak odstranit úzké hrdlo na jinak čtyřpruhové silnici mezi Teplicemi a Mostem. Ředitelství silnid a dálnic ČR (ŘSD) a město Bílina proto hledají cesty, jak projekt prosadit.

Hlavním problémem jsou vysoké náklady tunelového řešení, které se pak odrážejí v ekonomické efektivitě stavby. První koncept technicko-ekonomické studie vyšel předběžně jako ekonomicky neefektivní. „Na základě výsledků dopravního modelu jsme upravili řešení mimoúrovňové křižovatky u lázní Kyselka tak, aby tunel využívala i doprava přijíždějící do Bíliny po silnici II/257 od Loun. Tím se předpokládaná intenzita dopravy v tunelu zvýšila z 13 000 vozidel za den na přibližně 18 000 vozidel za den. Ani tak se ale zřejmě nedostaneme na úroveň, kdy by stavba ekonomicky vyšla,“ řekl na setkání zástupců ŘSD a města Bíliny Michal Vrabec z generálního ředitelství silnic a dálnic. K prosazení stavby, jakožto posledního možného řešení úpravy silnice I/13, proto bude potřeba dalších argumentů.

Vzhledem k současnému vedení silnice I/13 převážně dvoupruhovým průtahem města se semafory a kruhovými objezdy, navíc v těsné blízkosti řeky Bíliny, je argumentů více než dost. „Jsme připraveni aktuální tunelovou variantu prosadit. Důvodů je celá řada, ať už se jedná o kvalitu ovzduší, hlukovou zátěž, ochranu historického centra nebo i řeky Bíliny, která má v budoucnu zásobovat jezera vzniklá na místech vytěžených lomů, které by měly sloužit po výstavbě vodních elektráren jako energetický zdroj s kapacitou v rozmezí 1000 až 2000 megawatt,“ vyjmenovala několik stěžejních argumentů starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová. Záměr celého projektu by měla Centrální komise Ministerstva dopravy řešit v listopadu tohoto roku.

Příprava tunelové varianty však nadále pokračuje. ŘSD ČR v rámci požadavků vyplývajících z dokumentace vlivu stavby na životní prostředí provádí průzkum ovlivnění stavby na krajinný ráz nebo migrační studie. Jedná se o dlouhodobé činnosti, které ve výsledku mohou celou přípravu projektu významně urychlit.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru