Moldava – Diskutované historické budově nádraží na Moldavě se možná blýská na lepší časy. Zvrátit dosavadní vývoj, kdy se objekt nedařilo obci prodat ani pronajmout a ten stále více chátrá, se opět pokouší nové vedení obce. Koncem září poslalo žádost prostřednictvím agentury CzechInvest na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR o obnovení procesu na zajištění prostředků pro rekonstrukci nádraží.
O dotace už měli Moldavští kdysi zažádáno. V důsledku problémů v tamní samosprávě, kdy se ve vedení obce vystřídali za poslední tři roky už čtyři starostové, se ale nepodařilo dotaci čerpat. Ta přitom představuje 95 procent celkových nákladů. Jenomže od první registrace Moldavských do dotačního programu Brownfield uběhly dva roky. Doba, po kterou vedení obce namísto jiných věcí řešilo vnitřní spory samosprávy.
Situace se změnila, když moldavští zastupitelé vyvolali znovu jednání o možnosti dotace. Mimo jiné i na popud starosty Freibergu, Steva Ittershagena. S tím se Moldavští sešli, aby projednali možnosti. Německá strana totiž řeší podobný problém. Na rozdíl od moldavského nádraží u jejich budovy už ale stojí lešení. A to i přesto, že rekonstrukci začali Němci řešit o rok později. Do tří let chtějí mít na nádraží ve Freibergu turistické a komerční centrum.
Vedení Moldavy se v září sešlo i se zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a státní agentury CzechInvest. Účastníci diskutovali o možnostech při obnovení procesu žádosti. Tu se nakonec Moldavským podařilo poslat za minutu dvanáct, v termínu do 30. září.
Obě zmíněná zářijová jednání Moldavských zprostředkoval Nadační fond Moldavská dráha / Teplický Semmering, který byl ustaven 1. července 2020 v Teplicích. Fond oficiálně převzal koordinaci české zájmové skupiny Moldavská dráha, která je obdobou saské skupiny Freiberská dráha. Obě skupiny mají společný cíl, znovu propojení tratí napříč stání hranicí a zachování souvisejících historických prvků.
„Domnívám se, že předpokládané náklady už došplhaly někam k 50 miliónům a ani to nebude stačit,“ říká k opravě moldavského nádraží dubský starosta a současně předseda dopravní komise MAS Cínovecko Petr Pípal. „Navíc je tu fakt, že vedení obce nemá v souvislosti s případnou opravou nádraží jednotný názor.“ Sám Pípal se problémem zabývá už čtyři roky. Velkou zásluhu na skutečnosti, že moldavské nádraží dostalo znovu šanci, vidí Pípal především v aktivitách Českojiřetínského spolku v čele s Petrem Fišerem.
„V současné době je žádost odeslaná a čekáme, jak dopadne řízení,“ uvedl k situaci Petr Fišer. „Jde o objekt, který už neplní funkci nádraží a obec bude muset rozhodnout o funkci nové. Zatím se uvažuje o zázemí pro gastronomii, ale také o tom, že by do nádražní budovy mohlo být přesídlené turistické informační centrum a knihovna, které jsou nyní v budově obecního úřadu.“
Moldavské nádraží by podle prozatímních záměrů mělo sloužit po rekonstrukci jak turistům, tak i běžné veřejnosti. Motivací Moldavským je podle Fišera vedení města Freiberg, které investovalo do opravy nádražní budovy několik miliónů EUR. A jak v souvislosti s investicemi starosta Freibergu zdůraznil, čím déle se opravy odkládají, tím více rostou náklady. „Starosta Stev Ittershagen radil Moldavským, aby situaci začali urychleně řešit a nezbavovali se majetku, který má takový potenciál jako moldavské nádraží,“ uzavřel Fišer.